Jeg skal bygge en innervegg som deler to leiligheter i et enebolig. Jeg vil gjøre så lite inngripen på eksisterende gulv og vegger som mulig og har derfor tenkt å feste den nederste horisontale lekta med dobbeltsidig tape mot flisgulvet. Jeg tror det vil holde siden veggen bare vil være 2 meter bred og resten av lektene er skrudd fast i vegg og tak.
For å lydisolere så mye som mulig har jeg tenkt å legge noen form for gummi mellom lekter og gulv, deretter sette opp OSB + gips. Det jeg lurer på er hva jeg skal fylle hulrommet i veggen med. Finnes det noe passende som demper mer enn vanlig isolasjon? Og hvilket materiale/gummi skal jeg legge mellom lekter og eksisterende gulv/vegg for å redusere vibrasjoner og lydforplantning.
Bygge med "Lydreglar" kanskje?
Det finnes spesielle stålregler som er laget for å redusere lyd gjennom vegg. Jeg har for meg at jeg har sett slike med gummi på den overflaten som skal monteres mot annen vegg.
(Har ikke brukt det selv så jeg kan ikke si om det er bra eller dårlig)
Bygge med "Lydregler" kanskje?
Det finnes spesielle stålregler som er laget for å redusere lyd gjennom vegger. Jeg mener jeg har sett slike med gummi på den flaten som skal monteres mot en annen vegg.
(Har ikke brukt det selv, så jeg kan ikke si om det er bra eller dårlig)
/M
Har ennå ikke turt å ta "steget" til stålregler, har bygget noen innervegger tidligere i ulike sammenhenger men alltid brukt trestolper . Kreves det spesialverktøy for å jobbe med stålregler, og er det ellers samme skruer og byggteknikk som ved trestolper?
Med "TM-innervägg" slipper du spikre over hodet... [lenke]
Takk, det er et alternativ men det blir likevel begrenset med inngrep på eksisterende vegger selv om jeg plassbygger en vegg. Noen skruehull som jeg enkelt sparkler igjen når og om veggen skal rives igjen (vil også bygge inn et dørhull bak gipsen dersom jeg vil kunne sette inn en dør i fremtiden).
Standardoppskriften er jo å kjøre med doble lag vanlig isolasjon og deretter doble lag gips som ligger overlappende, slik at det ytterste laget dekker neste gipsskjøtes sprekker. Det vil isolere ganske bra mot mellom- og høyfrekvente lyder som for eksempel tale, sang, tallerkenskrammel og glassknusing.
Stålstendere kutter du med vanlig blikkenslagerseaks. Ikke noe rart i det hele tatt, derimot isolerer de lyd bedre enn treverk.
Gummien i bunnen, som du tenkte på, kan være hvilket gummi som helst, bare det er så tykt som mulig. Hvis du uansett skal dekke over der senere så spiller det kanskje ingen rolle om det ikke er så pent. Et tips kunne være bagasjeromsmatte fra Biltema som du skjærer i strimler og legger i lag oppå hverandre:
Problemet blir dog støylyd, dvs. de lydene som forplanter seg gjennom husets struktur, for eksempel når naboen og hans 27 venner møtes for å spille basstromme sammen og danse jenka til dette. Slike vil du ikke kunne unngå med en vegg, og vil derfor føle at det ikke lydisolerer så bra som du hadde håpet. Men det blir ganske vanskelig å stoppe uten større ombygginger.