Vi skal renovere et av rommene i huset. Det skal bli et barnerom og ligger vegg i vegg med det store soverommet på den ene siden, kjøkkenet på den andre siden. Nå lurer jeg på om det er noen vits i å gi seg i kast med å lydisolere.

Forutsetningene ser slik ut:
  • Romet er 2,30x3,80 der de lengste veggene utgjør vegg mot kjøkken og soverom.
  • Eksisterende konstruksjon er enkelgips, trestendere (70 mm) enkelgips.
  • På kjøkkensiden er det flislagt og kjøkkenskap samt vifte vask komfyr og oppvaskmaskin.
  • På soveromssiden er det delvis en garderobevegg.
  • Taket er spontet furupanel som løper mellom rommene.
  • Gulvet er støpt betongplate (kjeller under) + at det er støpt opp separat gulv i hvert rom. Veggene er således noe "nedstøpt". Det er dog hatt en type papp mot veggene når det er støpt så de er ikke faststøpt.
  • Tilluftsventil gjennom yttervegg
  • Lett og lytt dør mot hallen med gulvspring for luftstrømmens skyld.
Det jeg har vurdert er å rive ned gipsen på innerveggene, fylle på med isolasjon og så sette opp en ny gipsplate samt fuge så det blir tett. Eventuelt droppe å rive gipsen og i stedet sette dobbelgips uten å isolere innerveggene.

Jeg har lest meg til at veggen helst skal bygges i to lag med separerte stendere, men denne typen konstruksjon er ikke aktuell, både pga. lite rom, gjerrighet, og at vi ikke ønsker å gjøre det altfor komplisert.

  • Noen her på forumet som har erfaring med lignende prosjekter?
  • Er det verdt strevet å fylle med isolasjon?
  • Skal jeg nøye meg med dobbelgips og å tette? Veggen mot soverommet skal eventuelt gjøres om på et senere tidspunkt, så det finnes jo mulighet for å forbedre med isolasjon fra den siden da.
 
Vi har 45mm vegger. Jeg gjorde det de akkurat beskrev med forskjellen at jeg brukte OSB for å stive opp veggene. Dobbelgips er bedre med tanke på lydisolering. Jeg merket en tydelig forskjell på lydoverføringen etterpå. Veggen fungerte litt som en resonansboks før.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.