Vi skal renovere et av rommene i huset. Det skal bli et barnerom og ligger vegg i vegg med det store soverommet på den ene siden, kjøkkenet på den andre siden. Nå lurer jeg på om det er noen vits i å gi seg i kast med å lydisolere.
Forutsetningene ser slik ut:
- Romet er 2,30x3,80 der de lengste veggene utgjør vegg mot kjøkken og soverom.
- Eksisterende konstruksjon er enkelgips, trestendere (70 mm) enkelgips.
- På kjøkkensiden er det flislagt og kjøkkenskap samt vifte vask komfyr og oppvaskmaskin.
- På soveromssiden er det delvis en garderobevegg.
- Taket er spontet furupanel som løper mellom rommene.
- Gulvet er støpt betongplate (kjeller under) + at det er støpt opp separat gulv i hvert rom. Veggene er således noe "nedstøpt". Det er dog hatt en type papp mot veggene når det er støpt så de er ikke faststøpt.
- Tilluftsventil gjennom yttervegg
- Lett og lytt dør mot hallen med gulvspring for luftstrømmens skyld.
Det jeg har vurdert er å rive ned gipsen på innerveggene, fylle på med isolasjon og så sette opp en ny gipsplate samt fuge så det blir tett. Eventuelt droppe å rive gipsen og i stedet sette dobbelgips uten å isolere innerveggene.
Jeg har lest meg til at veggen helst skal bygges i to lag med separerte stendere, men denne typen konstruksjon er ikke aktuell, både pga. lite rom, gjerrighet, og at vi ikke ønsker å gjøre det altfor komplisert.
- Noen her på forumet som har erfaring med lignende prosjekter?
- Er det verdt strevet å fylle med isolasjon?
- Skal jeg nøye meg med dobbelgips og å tette? Veggen mot soverommet skal eventuelt gjøres om på et senere tidspunkt, så det finnes jo mulighet for å forbedre med isolasjon fra den siden da.