Hei, jeg har lest en del på forumet om å lydisolere gulvet.
Jeg har følgende fundering som dere gjerne kan komme med synspunkter på.
1. 14mm Tregulv
2. 2mm Decibex
3. 13mm Gulvgips
4. 13mm Gulvgips
5. 17mm Trinnlydsplate (paroc)
6. 38mm Compact floor (Byggelit)
7. ?mm Luftspalte
8. ?mm Steinull (Sagflis i dag)
Denne konstruksjonen bygger 97mm over bjelkelag er i visse rom i største laget. Hvis dere var nødt til å redusere 97mm hva ville dere ha endret? Eller ville dere gjort det på en helt annen måte?
Jeg har følgende fundering som dere gjerne kan komme med synspunkter på.
1. 14mm Tregulv
2. 2mm Decibex
3. 13mm Gulvgips
4. 13mm Gulvgips
5. 17mm Trinnlydsplate (paroc)
6. 38mm Compact floor (Byggelit)
7. ?mm Luftspalte
8. ?mm Steinull (Sagflis i dag)
Denne konstruksjonen bygger 97mm over bjelkelag er i visse rom i største laget. Hvis dere var nødt til å redusere 97mm hva ville dere ha endret? Eller ville dere gjort det på en helt annen måte?
Kjennes som mange forskjellige ting for å legge et tregulv.
Jeg ville nok lagt et litt tykkere tregulv som bærer i seg selv.
Og fylle bjelkelaget med isolering som har god lydisolering. Stein-/glassull har jo ganske dårlige lydisolerende egenskaper. Derimot har forskjellige cellulosebaserte isoleringer betydelig bedre (Warmcel, Ekofiber etc). Det går å blåse inn fra siden hvis man venter med de siste plankene til etter isoleringen.
Kanskje trinnlydplaten kan dempe lyden som forplanter seg gjennom lektene...
Jeg ville nok lagt et litt tykkere tregulv som bærer i seg selv.
Og fylle bjelkelaget med isolering som har god lydisolering. Stein-/glassull har jo ganske dårlige lydisolerende egenskaper. Derimot har forskjellige cellulosebaserte isoleringer betydelig bedre (Warmcel, Ekofiber etc). Det går å blåse inn fra siden hvis man venter med de siste plankene til etter isoleringen.
Kanskje trinnlydplaten kan dempe lyden som forplanter seg gjennom lektene...
Det som ikke kom fram var at det er en tomannsbolig der det høres ganske tydelig når man går og hva man sier. Ser man på hvordan man gjør i nybygging av leiligheter, så har de mye mer materiale enn det jeg kan lese meg til. Men man har jo ikke ubegrenset med plass, så alle tips er velkomne.Perrka skrev:Føles som mye forskjellige ting for å legge et tregulv.
Jeg ville nok ha lagt et litt tykkere tregulv som bærer i seg selv.
Og fylle etasjeskilleren med isolasjon som har god lydisolering. Stein/glassull har jo ganske dårlige lydisolerende egenskaper. Derimot har ulike cellulosebaserte isolasjoner betydelig bedre (Warmcel, Ekofiber etc). Det går an å blåse inn fra siden hvis man venter med de siste plankene til etter isolasjonen.
Kanskje trinnlydplaten kan dempe lyden som forplanter seg gjennom bjelkene...
Klikk her for å svare