1 868 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ljudisolering Golv
Hej, jag har läst en del på forumet om att ljudisolera golvet.
Jag har följande fundering som ni gärna får komma med synpunkter på.
1. 14mm Trägolv
2. 2mm Decibex
3. 13mm Golvgips
4. 13mm Golvgips
5. 17mm Stegljudsskiva (paroc)
6. 38mm Compact floor (Byggelit)
7. ?mm Luftspalt
8. ?mm Stenull (Sågspån idag)
Denna konstruktion bygger 97mm ovan bjälklag är i vissa rum i största laget. Om ni var tvungna att minska 97mm vad hade ni ändrat? Eller hade ni gjort på något helt annat vis?
Jag har följande fundering som ni gärna får komma med synpunkter på.
1. 14mm Trägolv
2. 2mm Decibex
3. 13mm Golvgips
4. 13mm Golvgips
5. 17mm Stegljudsskiva (paroc)
6. 38mm Compact floor (Byggelit)
7. ?mm Luftspalt
8. ?mm Stenull (Sågspån idag)
Denna konstruktion bygger 97mm ovan bjälklag är i vissa rum i största laget. Om ni var tvungna att minska 97mm vad hade ni ändrat? Eller hade ni gjort på något helt annat vis?
Känns som mycket olika grejer för att lägga ett trägolv.
Jag skulle nog lägga ett lite tjockare trägolv som bär i sig själv.
Och fylla bjälklaget med islolering som har god ljudisolering. Sten/glas-ull har ju ganska dåliga ljudisolerande egenskaper. Däremot har olika celulosabaserade isoleringar betydligt bättre (Warmcel, Ekofiber etc). Det går att blåsa in från sidan om man väntar med de sista plankorna till efter isoleringen.
Kanske stegljudsskivan kan dämpa det ljud som fortplantas genom reglarna...
Och fylla bjälklaget med islolering som har god ljudisolering. Sten/glas-ull har ju ganska dåliga ljudisolerande egenskaper. Däremot har olika celulosabaserade isoleringar betydligt bättre (Warmcel, Ekofiber etc). Det går att blåsa in från sidan om man väntar med de sista plankorna till efter isoleringen.
Det som inte framgick var att det är en två familjs villa där det hörs ganska tydligt när man går och vad man säger. Tittar man på hur man gör i nybyggnation av lägenheter så har dom mycket mer material av vad jag kan läsa mig till. Men man har ju inte hur mycket plats som helst, så alla tips är välkommna.Perrka skrev:Känns som mycket olika grejer för att lägga ett trägolv.
Klicka här för att svara