28.037 lest ·
57 svar
28k lest
57 svar
Lydisolering - doble gipsplater har ikke hjulpet
Ok, tusen takk for din oppklaring. Hvis det ikke bygger ut mer enn cirka 67 mm så er det jo helt klart verdt det for å få det stillere. Og denne metoden mener du altså er bedre enn å sette lydisolering direkte på lettbetongen.J justusandersson skrev:Å sette isolasjonsmaterialet direkte på lettbetongveggen gir ikke mye. Husk at hele veggen fungerer som en høyttalermembran. En ny vegg med 45 mm lekter bygger ut 10+45+12=67 mm Det er ikke så ille. Huset har betongdekke, så dempingen i høyderetningen er mye bedre. Å hyre et lydisoleringsfirma gir naturligvis et godt resultat, men til en betydelig høyere kostnad.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja.
Okei, så du er også mer for å bygge en ny vegg. Det høres avansert ut og som et stort prosjekt. Men det er kanskje ikke det. Tror ikke det er ventilasjonen. Høres ikke sånn ut, men som at alt lyden kommer gjennom veggen.F fiskbuggaren skrev:Ny vegg er kanskje aningens, men ikke urimelig, dyrere enn å bare snakke på mer gips på den eksisterende. Den nye veggen har ingen bærende funksjon. Hvis du virkelig hører så mye som det høres ut, sørg for at det ikke finnes noen helt åpen vei for lyden, type lekkasje gjennom elbokser, ventilasjon eller kabel-tv.

Norgips beskriver en Påsalingsvegg slik:
Veggen bygges opp med stålstendere et stykke fra eksisterende vegg.
* Gulv-, vegg- og taksprosse skal være PE-bekledd så vibrasjoner ikke forplanter seg
* Reisverket består av DB-sprosse
* Tung isolering
* Doble gipsplater, forskjøvne skjøter. Indre plate skal IKKE stå på gulv eller berøre vegg. Glippen skal mykfuges. Ytre plate kan kobles mot tak, vegg og gulv.
Detalj/tverrsnitt på stender, og hvordan gipsplatene settes:

Utover det kan man vel bruke en gipsplate som lydisolerer bedre - Norgips har en "Silentboard" som skal være bedre for formålet:
https://www.norgips.se/produkter/silent-board/
Sist redigert:
Ikke glem å sjekke at det ikke er for eksempel rørgjennomføringer, ventilasjon eller andre hull hvor lyd kan transporteres. Jeg bodde før i en leilighet hvor det var "åpent" til naboen ovenfor via radiatorene. Hørte alt som ble sagt hvis de satt ved det vinduet. Så der isolerte vi igjen volumet, og det ble bedre.
Foruten luftspalte og isoleringen (med fokus på lyd) hadde jeg satt doble lag gips med forskjøvne skjøter samt fuget rundt alt så lyden ikke slipper forbi.
Foruten luftspalte og isoleringen (med fokus på lyd) hadde jeg satt doble lag gips med forskjøvne skjøter samt fuget rundt alt så lyden ikke slipper forbi.
Stort takk for denne beskrivelsen. Det store spørsmålet er hvordan jeg gjør med de eksisterende gipsplatene som sitter der nå? Går det an å ta ned de eller skal de få sitte igjen?Fasting65 skrev:
[bilde]
Norgips beskriver en Påsalningsvägg såhär:
Väggen bygges opp med plåtreglar et stykke fra eksisterende vegg.
* Gulv, vegg og takregel skal være PE-bekledde så vibrasjoner ikke forplanter seg
* Reisverket består av DB-regel
* Tung isolering
* Doble gipsplater, forskjøvede skjøter. Indre plate skal IKKE stå på gulv eller berøre vegg. Glipen skal fuges. Ytre platen kan tilsluttes mot tak, vegg og gulv.
Detalj/tverrsnitt på regel, og hvordan gipsplatene monteres:
[bilde]
Utover det kan man vel bruke en gipsplate som lydisolerer bedre - Norgips har en "Silentboard" som skal være bedre for formålet:
[lenke]
Okei takk for tipsene. Ikke lett å utrede hvilke veier lyden tar? Det høres ut som det kommer gjennom veggen synes jeg. Det er naboen vegg i vegg. Så via elementrørene tror jeg ikke siden de går vertikalt. Ventilasjonen da hadde jeg hørt gjennom den men det gjør jeg ikke. Har en strømkontakt i innerveggen. Sitter også en Comhem kabel 90 grader fra innerveggen på en annen vegg.Viktor.J skrev:
Ikke glem å sjekke så det ikke er rørgjennomføringer, ventilasjon eller andre hull der lyd kan transporteres. Jeg bodde før i en leilighet der det var "åpent" til naboen ovenfor via radiatorene. Hørte alt som ble sagt om de satt ved det vinduet. Så der isolerte vi volymen igjen og det ble bedre.
Foruten luftspalte og isoleringen (med fokus på lyd) hadde jeg satt doble lag gips med forskjøvne skjøter samt fuge rundt alt så lyd ikke smyger forbi.
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Prinsippet for lydisolering er masse - luftspalte - masse. Jo høyere masse og- eller luftspalte desto bedre lydisolasjon. Er den eksisterende veggen homogen beholder du gipsen siden den tilfører masse. Er den derimot en oppstivet vegg må platene på din side fjernes for å unngå to hulromsresonanser. Den nye veggen setter du opp innenfor eksisterende vegg. Viktig at den ikke kortslutter mot eksisterende vegg. Jo større luftspalten er desto bedre blir isolasjonen ved lave frekvenser. Gjelder det primært tale er ca 100 mm rimelig. Regelrommene fylles med steinull, ikke høy densitet men vanlig veggisolasjon, for eksempel Flexibatt, er utmerket for å absorbere hulromsresonansen i regelrommet. Isolasjonens funksjon er lydabsorbent, ingenting annet. Veggen kler du deretter med 2-3 lag normalgips med forskjøvne skjøter. Det er gipsen som utgjør selve lydbarrieren. Sørg for å få det tett rundt om og ved gjennomføringer.
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Dessverre er det meste han sier i filmen feilaktigheter. Konstruksjonen han bygger er en "tripple leaf" konstruksjon som gir to hulromsresonanser, noe man ikke vil ha. Ved visse frekvenser vil den veggen få en dårligere lydisolering. Isolering forbedrer Rw (lydisoleringen) med ca 3 dB og skal ligge tett mot gipsen og ikke ha kontakt med den andre veggstammen. Platene skal settes sammen med skjøter mot stender, ikke som i filmen.
Jeg har også lydisolert og kom over Green glue som jeg trodde aldri ville fungere, men det ser ut til å gjøre det. Valgte til slutt et helt annet produkt.
"ViscoLam 65" fra et selskap som heter Chova. Det er noen spesielle gummi som veier mer enn bly samtidig som det er fleksibelt. Dette plasserer man mellom to lag gips. Det kommer i en matte som er selvklebende. Jeg så også på spesielle "clips" som er lydabsorberende, f.eks reducto clip, men avstod fra disse da det var vanskelig å finne stenderne i Sverige. Verdt å merke seg at for å få det helt lydisolert, må du også gjøre noe med gulvet og taket siden lyden vil forplante seg gjennom hele konstruksjonen.
"ViscoLam 65" fra et selskap som heter Chova. Det er noen spesielle gummi som veier mer enn bly samtidig som det er fleksibelt. Dette plasserer man mellom to lag gips. Det kommer i en matte som er selvklebende. Jeg så også på spesielle "clips" som er lydabsorberende, f.eks reducto clip, men avstod fra disse da det var vanskelig å finne stenderne i Sverige. Verdt å merke seg at for å få det helt lydisolert, må du også gjøre noe med gulvet og taket siden lyden vil forplante seg gjennom hele konstruksjonen.
Er konstruksjonen som Fasting65 linker til noen innlegg over bedre?Björn Melander skrev:
Dessverre er det meste han sier i filmen feilaktigheter. Konstruksjonen han bygger er en "tripple leaf"-konstruksjon som gir to hulromresonanser, noe man ikke ønsker. Ved visse frekvenser vil den veggen få en dårligere lydisolasjon.
Isolasjon forbedrer Rw (lydisolasjonen) med ca. 3 dB og skal ligge tett inntil gipsen og ikke ha kontakt med den andre veggstammen. Plattingen skal gjøres med skjøter mot regel, ikke som i filmen.