Hei.

Nå har barna blitt så store at de skal ha egne rom, planen er å dele av nåværende rom på ~19kvm.
Et problem vi har er at huset er ekstremt lytt og har dårlig akustikk i hele huset.
Dette blir ekstra merkbart når ungene løper rundt og leker i overetasjen (trenger ikke være spesielt vilt) for at det på nedervåningen skal oppfattes som elefanter og det går ikke an å snakke i normal samtaletone.
Kort sagt, så er etasjeskillet mellom etasjene uisolert, samt alle indre vegger er enkel gips på stålstendere og uisolert.

Siden jeg vil gjøre det ordentlig og ikke gjøre det om om x år, så skal de nye rommene noenlunde tåle at ungene spiller musikk uten å forstyrre hverandre eller oss, barna er 7 år nå men ja, snart tenåringer.

Min spontane tanke er at:
1) Ta bort parkett og gulvspon for å isolere bjelkelaget rett under rommene, men hva lydisolerer mest effektivt?
2) Skilleveggen som skal opp mellom rommene kan maks være 12 cm uten at det ser rart ut, jeg ser for meg gips, gips, kryssfiner, 45-stender, kryssfiner, gips, gips = 12,12,12,45,12,12,12 = 11,7 cm
Isolering mellom stendere

3) Ytterveggen mot oppholdsrommet hadde vi helst bevart da den er relativt nyrenovert med tapet, lister osv.
Men rive om mulig innerveggen og sette opp ny inntil stålstendere (men det virker komplisert) og deretter samme som innvendige vegger (kryssfiner, gips, gips).

4) Dører tenkte jeg typ 30db lydisolerte fra kompanjonen.se om det finnes noen inne.

Det grønne stiplede på bildene er vel det som trenger lydisoleres.
Magenta fargede er den nye veggen som skal opp.
Så skal det settes inn en til dør til øvre rom selvfølgelig.

Høres dette fornuftig ut, eller er det noen som har erfaring og kan gi litt tips?

• Arkitekttegning av husets øvre og nedre plan, med mål for romstørrelser og posisjon av dører og trapper. Grønne linjer markerer lydisolering.
  • Plantegning av øvre etasje, viser rominndeling på 19kvm med planlagt lydisolering, nye vegger og dørplassering for barns soverom. Grønt og magenta strek indikert.
Sepererte regelverk er å foretrekke. Man kan forskyve veggreglene slik at det blir litt mer kompakt.

Alternativer:
12 gips/45 regel + 45 cellulosa/spalte 2mm/45 regel + 45 cellulosa/12 gips

• Liker
Fredrik-
  • Laddar…
BirgitS
Garderober er gode lydisolatorer så de kan jo med fordel settes langs med noen av de grønnmarkerte veggene.

• Liker
fr3b3r og 2 andre
  • Laddar…
Du kan godt bruke stålstendere også til ny lydisolerende skillevegg, de beveger seg litt mindre. Men cellulose som lydisolerende isolasjon - nei. Lydisolering skal være tungt.

Skal du bryte opp gulvet, gjelder det samme her - tungt, tungt (så langt bjelkelaget holder...) Gulvgips f.eks., isolasjon. Kan du flytte gulvbjelker? I så fall finnes det gummiklosser å legge dem på, google det.

Sjekk også etter andre mulige lydtransportører via strukturlyd ned til underetasjen. Ytterveggene f.eks. Og ja, bruk lyddører! Svenske standard innerdører i papp og finer er rene søppelet imho.

• Liker
Fredrik-
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Garderober er gode lyddempere, så de kan med fordel settes langs noen av de grønnmarkerte veggene.
Ja, hadde tenkt å kle det lille som blir igjen av veggen utover døren i hvert enkelt rom mot allrommet med en modifisert PAX garderobe (åpent opp til mønet slik at taket skråner).
Likeså vil rommenes ytre sidevegger som i dag er knevegger bygges om til oppbevaring, det påvirker kanskje mest lyden i rommet, men skal passe på å sette ekstra gips.

En sengeoppløsning jeg vurderer er den på bildet, regner med 160-senger som da blir forskjøvet ~80cm inn i hvert enkelt rom. Men det har vel også mest påvirkning på romakustikken og ikke hva som lekker ut.

Hva tror dere om å ha gulvgipsskiver i et av sjiktene på vegger og gulv?
Ifølge Gyprocs hjemmeside ligger gulvgips på 14kg/m2 og Standardgipsskive på 9kg/m2.

Jeg kommer ikke til å bryte i selve gulvbjelkelaget, der går grensen da jeg ser for meg at jeg aldri blir ferdig, men jeg isolerer imellom men med hva om ikke "vanlig" isolasjon, mener du gulvgips som isolasjon?
Kan man ha noe mellom gulvet (spon, gulvgips etc) og bjelkelaget som har noen dempende effekt?

• To integrerte senger som ligner en køyeseng, omgitt av lyst treinnredning og vindu med dagslys.
Man kan legge f.eks. sagflis eller sand som har mer masse.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
  • Liker
ricebridge
  • Laddar…
For å fjerne lyden fra trampende føtter ville jeg lagt inn et trinnlydsmatte og over det et tekstilteppe. Veggene mot oppholdsrommet ville jeg revet gipsen i barnas rom og komplettert veggen med 45mm mineralull og 12 plywood + en eller to plater gips. (den siste platen gir egentlig bare ca 1dB bedre lydreduksjon, så den kan man like gjerne droppe).
Sørg for å gipse barnas tak og forsegle tett mot vegger så ingen lyd slipper igjennom. Et lite lekkasje fører til mye overhøring. Og isoler og forsegl rundt dørene som bør være klassifisert minst 30d, helst 35.

Jeg hadde kanskje lagt isolasjon i bjelkelaget også om du først er i gang med det. Men absolutt ikke med sand eller noe annet tungt materiale da ditt bjelkelag garantert ikke er dimensjonert for det.

BirgitS
F Fredrik- skrev:
En sengløsning som jeg funderer på er den på bildet, regner med 160 senger som da blir forskjøvet ~80cm inn i respektive rom.
For meg ser det jo ut som at det er størst risiko for at man hører lyd fra det andre barnet akkurat når man er som mest følsom for lyd, dvs. når man skal sovne.

I icho skrev:
For å fjerne lyden av trampende føtter ville jeg lagt inn et trinnlydsmatte og på det et teppe. Veggene mot allrommet hadde jeg revet gipsen i barnas rom og komplettert veggen med 45mm mineralull og 12mm kryssfiner + en eller to gipsplater. (Den siste plata gir egentlig bare ca 1dB bedre lydreduksjon, så den kan man like gjerne droppe).
Sørg for å gipse barnas tak og fuge tett mot vegger så ingen lyd går den veien. Et lite lekkasje gjør mye overhøring. Og trekke og fuge rundt dørene som bør være klassifisert minst 30d, gjerne 35.

Jeg hadde kanskje lagt isolasjon i bjelkelaget også om du uansett er inne på det. Men absolutt ikke med sand eller noe annet tungt materiale da ditt bjelkelag garantert ikke er dimensjonert for det.
Mja, trinnlydsmatte hjelper ikke mye, spesielt ikke om bjelkelaget er tomt som en resonansboks.

Selvfølgelig må man gjøre beregninger for holdbarhet, men siden bør man selvfølgelig isolere med hva det tåler.

Jeg hadde passet meg for å fylle bjelkelaget med noe som sand eller spon
ricebridge ricebridge skrev:
Mja, trinnlydsmatte hjelper ikke mye, særlig ikke om bjelkelaget er tomt som en resonanskasse.

Selvfølgelig må man bæreevneberegne, men så skal man selvfølgelig isolere med det det tåler.
Ja, trinnlydsmatten gjør jo veldig liten forskjell på et lett bjelkelag, men jager man hver desibel så...
skal man sandfylle eller fylle med annet tungt i bjelkelaget får man nok gjøre om innertaket på etasjen nedenunder med.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.