Walle85
Hei,

Skal renovere to soverom og da sette opp en ny vegg mellom disse soverommene, ca. 4 meter. Tenkte først at jeg setter 95 lektere, bunnfylling samt steinull som isolasjon/lyddemping. Men så funderte jeg på om det kan være bedre å sette to lag med 45 lektere som går overlappende, for å ha færre steder der det er lektere hele veien gjennom veggen.

Noen som har tilbakemelding på denne ideen eller tips på hvordan man kan gjøre for å få så god lydisolasjon som mulig, uten å bruke mer enn ca. 100 mm for selve lekterne?

Walle85 Walle85 skrev:
Hei,

Skal renovere to soverom og da sette opp en ny vegg mellom disse soverommene, ca 4 meter. Tenkte først at jeg setter 95 lekter, bunnisolering samt steinull som isolering/lyddemping. Men så vurderte jeg om det kan være bedre å sette to lag 45 lekter som går om hverandre, for å ha færre steder der det er lekter hele veien gjennom veggen.

Noen som har tilbakemelding på denne ideen eller tips på hvordan man kan gjøre for å få så god lydisolering som mulig, uten å spise mer enn ca 100 mm for selve lektene?
Ja, du reduserer flanketransmisjonen noe. Enda bedre om du kjører doble 45mm stammer med 10 mm mellom disse.
Uansett løsning, ikke kjør el-bokser i samme rom.
Doble platelag/side er et must, men det har du sikkert kontroll på. Hvilken isolasjon du velger er temmelig likegyldig, det skal ta hånd om indre resonanser. Det viktigste er avstanden mellom platelagene og vekten på disse platelagene. Det bestemmer egenfrekvensen på veggen, og den vil du ha så lav som mulig. En vegg "mister" et antall desibel ved egenfrekvensen samt dets harmoniske overtoner.
Dvs er egenfrekvensen 100 så mister den ved 2,4,800 osv. Men det er avansert.

Walle85
I Installation skrev:
ja du minskar flanktransmissionen något. Enda bedre om du kjører doble 45mm stammer med 10 mm mellom disse.
Uansett løsning kjør ikke elbokser i samme rom.
Doble platelag/side er et must men det har du sikkert kontroll på. Hvilken isolasjon du velger er temmelig egalt, det skal ta hånd om indre resonanser. Det viktigste er avstanden mellom platelagene og vekten på disse platelagene. Det bestemmer egenfrekvensen på veggen og den vil du ha så lav som mulig. En vegg "mister" et antall desibel ved egenfrekvensen samt dets harmoniske overtoner.
dvs er egenfrekvensen 100 så mister den ved 2,4,800 osv. Men det er litt mer avansert.
Takk for svaret.
En fundering rundt doble 45 stammer med 10mm mellom disse, antar da at du mener at man etterlater en liten luftspalte i midten av veggen? Eller bør man fylle også dette rommet med isolasjon?

Det finnes også spesiell isolasjon som er mer lyddempende enn vanlig glassull (som er optimalisert for varme/kulde)

Walle85 Walle85 skrev:
Takk for svaret.
En tanke rundt doble 45 stammer med 10mm mellom disse, antar da at du mener at man lar det være en liten luftspalte i midten av veggen? Eller bør man fylle også dette rommet med isolasjon?
En luftspalte bare. Det er bare til for å bryte stammene. Omtrent som en brutt kuldebro.

Walle85
M MagHam skrev:
Det finnes også spesiell isolasjon som er mer lyddempende enn vanlig glassull (som er optimalisert for varme/kulde )
Jeg har fått tips om å bruke Rockwool Flexibatts.

• Liker
MagHam
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.