Vi har flyttet inn i et tomannsbolig, og vi kan høre naboen snorke bak soveromsveggen.
Hva kreves det for å dempe snorkingen? Det er jo ganske lavfrekvente lyder.
Er det nok å gjøre veggen tykkere med plater (OSB og gips)?
Blir det bedre om jeg bygger en ny innervegg litt foran den andre veggen? Hva trenger jeg av materialer?
Hva kreves det for å dempe snorkingen? Det er jo ganske lavfrekvente lyder.
Er det nok å gjøre veggen tykkere med plater (OSB og gips)?
Blir det bedre om jeg bygger en ny innervegg litt foran den andre veggen? Hva trenger jeg av materialer?
Her finnes masse info om hvordan du best bygger bort problemet ditt, personlig tror jeg på å sette opp en ny vegg foran den eksisterende med en separat stenderverk som står 50 mm foran den eksisterende veggen så du får en luftspalte imellom. Dobbelt gips på begge sider. Men sjekk linken så burde du få bra svar, http://www.gyproc.se/konstruktioner/innerv%c3%a4ggar/innerv%c3%a4gg+med+h%c3%b6g+ljudreduktion/e-handbok+gyproc+xr+450
Vet du at en sånn løsning fungerer? Jeg er slett ingen ekspert på dette men blir ikke luftspalten en resonansboks heller? Luft er jo ingen god lydisolator, ikke vanlig isolasjon heller sier vår snekker på jobben uten han anbefaler mer gips.anna_jimmy skrev:Her finnes det masse info om hvordan du best bygger bort ditt problem, personlig tror jeg på å sette opp en ny vegg foran den eksisterende med en separat stamme som står 50 mm foran den eksisterende veggen så du får en luftspalte imellom. Dobbel gips på begge sider. Men sjekk linken så bør du få gode svar, [lenke]
På visse vegger har vi limt en spesiell slags lyddempende plater også, jeg vet ikke om det er mer effektivt kanskje?
Kanskje først skal prøve å sette opp mer gips.
Leste et sted at for lavfrekvente lyder så isolerer luft bedre siden støy ikke tar seg gjennom luft like lett. Men for høyfrekvente lyder så demper tykke materialer bedre.
Får fundere på saken.
Leste et sted at for lavfrekvente lyder så isolerer luft bedre siden støy ikke tar seg gjennom luft like lett. Men for høyfrekvente lyder så demper tykke materialer bedre.
Får fundere på saken.
Tveksan så kjør med Isover Piano lydplate - Brukt denne ved to lignende jobber nettopp for innervegger med lydproblemer. Så regl opp med 45 regel og i med isolasjonen, på med enkelgips eller hva du nå vil ha - Perfekt!
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=10255
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=10255
Det kommer an på hvordan det sprer seg, luftlyd eller strukturlyd. Luftlyd slipper forbi sprekker mm
-Så om dere fester til eksisterende vegg eller bygger en ny, så bør dere mykfuge mellom vegg og gulv/sidevegg/tak.
-Hvordan ser ventilasjonen ut, den bør jo være separat, men om dere f.eks. deler en avtrekkskanal så kan lyd overhøres mellom rom via ventilasjonskanaler...
-Så om dere fester til eksisterende vegg eller bygger en ny, så bør dere mykfuge mellom vegg og gulv/sidevegg/tak.
-Hvordan ser ventilasjonen ut, den bør jo være separat, men om dere f.eks. deler en avtrekkskanal så kan lyd overhøres mellom rom via ventilasjonskanaler...
Kanskje et dumt spørsmål. Men hvordan sitter en sånn der Piano lydplate fast mellom stenderne? Jeg kommer jo ikke til å ha noen plater på baksiden som støtter opp lydplatene. Altså om jeg monterer opp veggen 5 cm foran den eksisterende veggen.
Skal man bygge en til vegg så skal det være en liten "luftspalte" imellom. Sånn som hakaner skriver, er det viktig at det blir tett med fug rundt om. Trolig holder det med isolasjon og to lag gips siden du allerede har en vegg. Sett snor mellom stenderne sånn at ikke isolasjonen faller ut på baksiden.
Det blir nok vanskelig å sette dobbeltgips (eller enkel for den saks skyld) på begge sider hvis du bare skal ha 50 mm mellomrom mellom veggene.anna_jimmy skrev:
Klikk her for å svare