Hei!
Jeg har nylig flyttet fra hus til leilighet. Min datters rom ligger vegg i vegg med trappehuset, og det høres ganske tydelig når folk går opp og ned.
Uten å ha målt nøyaktig er veggen mot trappehuset cirka 4 meter lang. Jeg vurderer hva som er den beste og mest praktiske måten å dempe lyden derfra.

Min tanke er å sette opp en ny vegg med noen form for lydisolasjon og deretter gips, vil selvfølgelig stjele så lite som mulig fra veggen.
Hva fungerer best for lydisolasjon i et slikt tilfelle?
Er tradisjonell isolasjon + gips det beste, eller kan moderne akustikkpaneler hjelpe?

Datteren vil helst ha tapet på veggen, så det trenger å fungere estetisk også.

Tar gjerne imot tips.
 
Støy eller hører man inn fra trappeoppgangen?

Hva slags vegg mot trappeoppgangen? Reglad eller betong?
 
Budsjett?
 
Appendix Appendix skrev:
Støtelyd eller hører man inn fra trappehuset?

Hva for vegg mot trappehuset? Regulert eller betong?
Nesten alle vegger i leiligheten er betong og det trengs slagbor. Men den veggen mot trappehuset høres nesten hul ut når man banker. Det går å skru i den uten slagbor. Men likevel ikke gips, smulebetong eller hva det kalles.

Og fra trappehusets side er det pusset standard trappehusvegg.

Man hører folk snakke i trappehuset, skoene som slår i trappene og vi har en porttelefon utenfor trappehuset. Den hører hun veldig godt.



Gjerne så billig som mulig.
 
Problemet er at ingenting er "garantert" å fungere.

Men det "enkle" er jo å sette opp en ny vegg på den eksisterende. Sørg for at det er helt tett mot den gamle veggen. Isolere/lyddempende plate og deretter gipse og male.

Men regn med at dere mister 15 cm på den veggen.

Og det er ikke helt sikkert at det fjerner all lyd. Tenåringer har jo mye bedre hørsel enn vi gamliser.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Støy fra trappeoppgangen eller hører man inn fra trappehuset?

Hvilken type vegg mot trappehuset? Reglet eller betong?
Hva sier huseieren om at du bygger i hans hus?
 
J Jochi skrev:
Hva sier huseieren om at du bygger i huset hans?
Borettslag. Tror ikke de bryr seg direkte om jeg utvider veggen litt. Ingen som ser det i ettertid.
 
AXS
Så her kommer jeg gjøre, ikke sikker på om det er det beste men håper det kommer funker for meg.

Først sette gummimatte på selve veggen siden jeg har over og det ikke koster noe. Regle med stålregel 1-2cm fra den eksisterende veggen og kortle ordentlig. Isolere med mineralull og så dobbelt gips på det.
 
  • Liker
  • Wow
Jorel03 og 1 annen
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Så her kommer jeg til å gjøre, ikke sikker på om det er det beste men håper det kommer funker for meg.

Først sette gummimatte på selve veggen siden jeg har over og det ikke koster noe. Ragle med stålregel 1-2cm fra den eksisterende veggen og kortla ordentlig. Isolere med mineralull og så dobbelgips på det.
Er det ikke gummi for boliger så er det jo risiko for lukt og annet. Men om det er for inomhusbruk. kjør

hvorfor stålregel og ikke tre?

I alle fall så ser det ikke ut til å finnes noen "så her løser du lydproblem"standard så man må jo prøve.

I flerfamiliehus ser utettheter mellom byggeelementer ut til å være en vanlig kilde. Kombinert med støy gjennom bygningsstammen.
 
  • Liker
ZipLock
  • Laddar…
J
45x45 regelverk, steinullsisolasjon og gipsplater på det. Gittvis er det minste mulige dybden, men jo tykkere isolasjon, jo bedre lydisolering. Klart at 95mm blir bedre, men også dyrere. Akustikkpanel er veldig unødvendig å bekoste.

Bare å regle opp og isolere, valgfri tykkelse.
 
  • Liker
jonaslatt og 1 annen
  • Laddar…
AXS
Appendix Appendix skrev:
Er det ikke gummi for boliger så er det jo risiko for lukt og annet. Men om det er for innendørs bruk. kjør

hvorfor stålregel og ikke tre?

Uansett så ser det ikke ut til å finnes noen "slik løser du lydproblemer"standard så man må jo prøve.

I flerfamiliehus virker utettheter mellom bygningselementer å være en vanlig kilde. Kombinert med støy
Noe for høyttalere egentlig, men bra påpekning. Skal dobbelsjekke.

Lettere å kappe og sette opp, for tak og gulv finnes det også noe som heter akustikkregel. Går sikkert an å få samme funksjon med tre og akrylfog.
 
Jeg ville satt regelen 5mm fra eksisterende vegg og bare forankret i gulv og tak. Da trengs ingen akustikkregel da de primært er til for å bryte forbindelsen mellom sidene ved en standardvegg med gips på 2 sider.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.