Det finnes mange tråder om å lydisolere for musikk, øvingslokaler, hjemmekino, men ikke en eneste om å lydisolere et rom for sex. Spiller det kanskje ingen rolle hva man lydisolerer for og man vil ikke innrømme hvorfor man egentlig spør?

Jeg kan ingenting om lydisolering for øyeblikket - så vær så snill, gi meg deres beste lenker, tips og henvisninger til andre bra tråder om temaet. Jeg tror dog at det største spørsmålet jeg har er: Er det noen forskjell hvis man skal isolere for sex? Vi snakker om å lydisolere et soverom - er det mer nøye eller mindre nøye enn f.eks. for et øvingslokale?

Rom i rom er vel den beste måten å lydisolere har jeg forstått, men om rommet er ganske lydisolerende allerede - kan man øke det enda mer uten å endre på konstruksjonen? Hva har ulike lydisolerende paneler, plater og matter for funksjon i praksis?

I dag har vi et kjellersoverom med en tung brannklassifisert og lydisolert dør, og er man høylytt der så høres det ikke i det hele tatt til etasjen over. Vi skal dog flytte og begynner å fundere på hvordan vi skal tenke når vi ser på hus. Jeg vil også få en oppfatning angående hvor mye arbeid det ville kreves for å få til et noenlunde lydtett rom. Dere som har lydisolert et rom av ulike årsaker og gjort det selv - hva har det landet på kostnadsmessig?

Takk på forhånd for all kunnskap dere kan dele!

• Haha
  • Liker
  • Elsker
Boan og 6 andre
  • Laddar…
Jeg tror det kan være en viss forskjell dersom det er risiko for at det vil bankes i vegger, gulv og tak.
Høye stemmer i falsett er jo noe lignende dagens hardrock så dette bør det finnes tiltak for.

Handler det om mange personer så bør det vel være sammenlignbart med at nadet har et publikum.

Kjellere sies vel å være populært for formålet.

• Liker
  • Haha
Öjje6 og 3 andre
  • Laddar…
Tunge vegger, dører og ingen gjennomføringer er standard hvis man vil forbedre dempingen. Som du var inne på, delte vegger osv., alle slike løsninger koster og i gammelt hus medfører det ganske mye arbeid. En enkel ting man kan gjøre nesten uten kostnad, er litt lyd utenfor rommet hvis det er i eget hus, slik at det ikke er noen naboer i høyde eller lengde. Sett musikk på en radio, stereo eller TV utenfor, så overdøver det lyden av det lille som siver ut.

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
Lyd er lyd, det spiller ingen rolle hvor det kommer fra. Alt handler om nivåene på det hele. Så kan jo forskjellige rom og bygninger ha ulike forutsetninger fra start.

A Argastesnickaren skrev:
Tunge vegger, dører og ingen gjennomføringer er standard om man vil bedre på dempingen.
Som du var inne på, delte vegger osv alle sånne løsninger koster og i gammelt hus medfører det mye jobb.
En enkel ting man kan gjøre uten kostnad er å ha litt lyd utenfor rommet om det er i eget hus så ingen naboer i høyde eller horisontalt.
Sett musikk på en radio, stereo eller tv utenfor så overdøver det litt av lyden som siver ut.
Naboer bryr jeg meg ikke så mye om og tror ikke det høres så langt om man ikke har vinduet åpent.

Behovet har alltid vært aktuelt, men ekstra aktuelt etter at barna spurte en morgen om pappa hadde skadet mamma i natt, for de syntes de hørte mamma skrike. Da har vi likevel alltid ventet til barna hadde sovnet, men ja… problemet blir vel ikke mindre når barna blir eldre. Musikk ved døren er noe vi allerede har - for da kan man skylde på en skrikete låt og slå på en låt med masse falsett til barna.

• Liker
  • Haha
Ruffeboy og 7 andre
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Lyd er lyd, det spiller ingen rolle hvor det kommer fra. Alt handler om nivåene på det hele. Så kan jo forskjellige rom og bygninger ha forskjellige forutsetninger fra start.
Ja, og om det er fysisk kontakt med veggen/sengen m.m. som dunker i veggen, høye eller lave frekvenser

Beste svar

Så problemstillingen er frittstående villa der lyd fra foreldrenes soverom ikke skal høres av barna?

Det er vel to aspekter, det første er rene mekaniske vibrasjoner av lav frekvens fra sengen, men med desto større energi. Og høyfrekvente lyder fra stemmer av lavere energi.

Noe som skal være effektiv lydisolering er "green glue noiseproofing sealant" som legges mellom gipsplater. For maksimal effekt bør man nok bruke tynne gipsplater og mange lag. Samt i hvert fall minst en skikkelig tykk gipsplate.

Utover dette kan man bruke panserisolasjon som består av små baller av syntetmateriale (polyuretan/latex?) lik en madrass smuldret opp og sammenlimt av ulik densitet. Denne bør dog ligge mellom to harde overflater for maksimal effektivitet. Ønsker man å forbedre isolasjonen ytterligere så kler man innerveggene med dette og dekker over med en luftspærre da de har en viss lukt samt tekstil for det estetiske. Alternativt kjøp billige skumgummimadrasser som skjæres opp til tynnere lag.
(Biltema: Lyddempingsplate, 1000 x 500 x 10 mm 130 SEK, abceurosoft.se: BE100)

Poenget er å tvinge lyden gjennom lag av harde-myk-harde-myk lag til energien er borte. Samt ujevnheter slik at energien mister fokus.

For lavfrekvente mekaniske vibrasjoner så bygg rommet som en frittstående ramme av tre. La den deretter hvile under på fjærer eller gummimasser uten kontakt andre steder, slik man beskytter hus i California mot jordbevegelser.
(biltema.se: Gummiplate 500 x 1000 x 6 mm 250 SEK, biltema.se: Spiralfjær for bil 350 SEK)

Så gummi/fjær som en trekonstruksjon med lekter hviler på. I denne settes gulv, vegger og tak som demper. Deretter luftspalte rundt.

Et rom i tungt materiale som betong fungerer også om man får bukt med ekkoet innvendig.

Vil man gjøre det billig kanskje man kan erstatte gipsplater med OSB eller forskalingsplate. Bruke gamle tekstiler i en stor mikser og deretter røres sammen med lim eller skum som helles ut mellom platene. Bruke brukte skumgummimadrasser i veggene. Plukke deler på en bilopphugging som gummi, fjærer mm. Unngå dog dekk siden de er proppfulle med giftige PAH forurensninger.

• Liker
Durandal og 2 andre
  • Laddar…
Nissens
L Lexii skrev:
Det finnes mange tråder om å lydisolere for musikk, øvingslokaler, hjemmekino, men ikke en eneste om å lydisolere et rom for sex. Spiller det kanskje ingen rolle hva man lydisolerer for, og man vil ikke innrømme hvorfor man egentlig spør?

Jeg kan ingenting om lydisolasjon for øyeblikket - så vær så snill og gi meg deres beste linker, tips og henvisninger til andre gode tråder om temaet. Jeg tror likevel at det største spørsmålet jeg har er: Er det noen forskjell om man skal isolere for sex? Vi snakker om å lydisolere et soverom - er det mer nøye eller mindre nøye enn f.eks. for et øvingslokale?

Rom i rom er vel den beste måten å lydisolere på har jeg forstått, men om rommet er ganske lydisolerende allerede - kan man øke det enda mer uten å endre på konstruksjonen? Hva har forskjellige lydisolende paneler, plater og matter for funksjon i praksis?

I dag har vi et kjellerrom med en tung brannklassifisert og lydisolert dør, og hvis man er høyrøstet der, høres det ikke i det hele tatt til etasjen over. Vi skal imidlertid flytte og begynner å fundere på hvordan vi skal tenke når vi ser på hus. Jeg vil også få en oppfatning av hvor mye arbeid det ville kreve for å få til et noenlunde lydtett rom. Dere som har lydisolert et rom av ulike grunner og gjort det selv - hva har det endt på kostnadsmessig?

Takk på forhånd for all kunnskap dere kan dele!
Det er knapt noen grunn til å isolere for sex. Vanligvis har man vett til å holde en lav lydnivå når det trengs. Med mindre man må kaste rundt partneren sin i veggene…

Når man lydisolerer soverom er det jo fordi noen kanskje er lettstyret når man skal sove…

Du kan sikkert få vite hvor mye lydisolerende plater og skiver osv isolerer av selgeren.

• Liker
kisumisu
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Finnes knapt noen grunn til å isolere for sex. Vanligvis har man vett til å holde et lavt lydnivå når det trengs.
Kan man løse et problem så gjør man vel det?
Man skal kunne bruke rommet fullt ut så soverom der man ikke kan være lyderik er som baderom som ikke tåler vann. Eller kjøkken der man ikke kan tilberede mat.

• Liker
MichelleW og 9 andre
  • Laddar…
Nissens
spikplanka spikplanka skrev:
Kan man løse et problem så gjør man vel det?
Man skal kunne bruke et rom fullt ut så soverom der man ikke kan være lydlig er som baderom som ikke tåler vann. Eller kjøkken der man ikke kan lage mat.
Så du mener at man ikke kan ha sex i et soverom om det ikke er ordentlig lydisolert? Sånn er det absolutt ikke. Tvert imot.

TS får vel si til kona at hun ikke trenger å skrike så hun vekker barna helt enkelt. Det er betydelig enklere enn å bygge om huset...

Jeg tenker ikke å dra noen sexhistorier her, men mine erfaringer er at mange veldig gode opplevelser har krevd at vi har vært veldig stille av ulike grunner. 😉

Sist redigert:
  • Haha
  • Liker
kisumisu og 3 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så du mener at man ikke kan ha sex i et soverom om det ikke er ordentlig lydisolert?
For denne familien er det åpenbart begrensende uten lydisolering.
Og det finnes ingen grunn til ikke å løse det om man kan og vil løse det.

• Liker
MichelleW og 1 annen
  • Laddar…
Nissens
spikplanka spikplanka skrev:
For denne familien er det åpenbart begrensende uten lydisolering.
Og det finnes ingen grunn til å la være å løse det om man kan og vil løse det.
Precis, og den enkleste løsningen er jo at konen ikke skriker. Mener du at det finnes flere problemer?

• Liker
kisumisu
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
TS får vel si til fruen at hun ikke trenger å skrike
Jeg oppfatter det som at TS er fruen

Nissens Nissens skrev:
Akkurat, og den enkleste løsningen er jo at fruen ikke skriker. Mener du at det finnes flere problemer?
Neste problem er mannens skrik. Deretter kan det finnes andre lyder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.