Vi har en litt for høylytt vifte (som hører til Nivell-gulvet) som jeg tenkte å lydisolere litt bedre enn nåværende halvdårlige forsøk.

På Biltema finnes https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000017199

1

(og alternativt https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000018990)

Er denne ok å bruke også innendørs?

Hvordan skjærer jeg best til passformen? Vanlig morakniv eller sag eller machete? Det trenger ikke bare være pent men rettere kanter gir enklere montering og kanskje også bedre lydisolering.

Disse demper mest luftbåren lyd, så det passer godt på innsiden av en lydhette. På resonnerende overflater setter man hensiktsmessig smeltefolie.

Og de fungerer utmerket innendørs

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Disse demper mest luftbåren lyd så det passer bra på innsiden av en lydhette. På resonerende overflater setter man passende smeltefolie.

Og de fungerer utmerket innendørs
Topp!

Jeg hadde tenkt å kle inn viften med lyddempingsplaten. Nettopp for å dempe den luftbårne lyden. (Jeg har testet å trykke rundt en stor pute og det blir betydelig stillere da.)

Smeltefolie blir nok perfekt mellom viften og platen som viften er montert på! Hvordan skrur man fast viften vertikalt på beste måte da?

Kan du ikke ta noen bilder og skisse hvordan du har tenkt deg. Jeg har litt vanskelig for å forestille meg hvordan det ser ut

• Liker
Toppentuppen
  • Laddar…
Mye lyd som kommer fra vifter er strukturlyd, så heng opp viften med gummiklosser og ha fleksirør e.l. før og etter viften, så bråker ulike vifter ulikt mye.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kan du ikke ta litt bilder og skisse hvordan du har tenkt deg. Jeg har litt vanskelig for å forestille meg hvordan det ser ut
Jeg kan ta litt bilder på søndag og legge opp her. Återkommer mao.

Noen som har tips på passende gummiknotter for en kanalføner?

Har isolert alt mulig med isolasjon typ den fra Biltema. Har prøvd det meste å skjære den med, men kommet frem til at en saks funker best.

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Hvordan gikk det for deg med dette? Jeg har en skikkelig vifte til mitt ventilerte undergulv men tror det meste av lyden kommer fra den strømmende luften (brus) og ikke så mye fra vifta.

Det ble halvgodt resultat.

Hvis man kan, bør man kanskje bygge inn alt bak gips, dobbelte lag. Men viften min er plassert så ugunstig at det ikke fungerer for meg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.