Jeg har et problem i dag med at lyd (snakk, musikk, etc) høres mellom etasjene i huset mitt, 1-etasjes med kjeller. Bjelkelag ca 200mm, tregulv på gulvet og i taket trepanel og gips i en del.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan komplettere taket i kjelleren for å redusere lydnivået? Gipsplater, lyddempingsplater etc., har takhøyde 2,09 i dag kan ta ca 4 cm.

Takknemlig for alle tips og ideer

Jeg har litt samme problem, men jeg vil hindre at lyd kommer til etasjen ovenfor. Jeg vurderer å isolere bjelkelaget med steinull, så glespanel og gips på dette. Er dog litt bekymret for takhøyden siden det er en stue. Helst hadde jeg satt opp dobbeltgips.

Ved lyddemping så er det vekt som gjelder, som jeg har forstått det.

Man bør helst bygge et undertak som henger i "mjuka stag" fra det eksisterende taket. Kle det med doble lag gips. Mineralull kan legges i men bidrar mye marginalt til lydisoleringen.

anaitis skrev:
Man skal helst bygge et undertak som henger i "myke stag" fra det eksisterende taket. Kle det med doble lag gips. Mineralull kan legges i men bidrar mye marginalt til lydisoleringen.

Enig i alt her utenom mineralullen, tette med stenull som står oven, det fungerer bra.

OskarJansson skrev:
Helt enig i alt her bortsett fra mineralullen, tette med steinull som nevnt ovenfor, det fungerer bra.
Tette skal man, men med tetningsmasse - alle åpninger må bli helt tette.
Mineralullen gjør ingen skade, men man får bedre effekt om man legger pengene på gips!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.