P
Hei,

Skal bygge til ca 70 kvm i inngangsplan og 50 kvm i kjelleren. Kjelleren skal bestå av en utleieleilighet. Da stilles det krav i henhold til BBR at trinnlyd maks 56 dB og luftlydisolering over 52 dB oppnås.

Kjelleren hadde jeg tenkt å bestå av 300 mm leca i alt under bakken, yttervegg og 200 mm leca i innervegg. Over bakken isolerte leca 300 mm. Bjelkelag av filigranbjelkelag 160 mm. Tenkte å dekke all leca med bjelkelaget helt ut til kanten for å unngå flanktansmisjoner.

Inngangsplan med lettvegger, dvs tre med 320 mm tykkelse inkl panel.

1. Luftlydisoleringen burde alene kunne dekkes av betongen i bjelkelaget selv om det er tight. 53 dB ifølge Rockwools hjemmeside med kun råbetong. Med nedenstående burde noen dB til kunne oppnås...

2. Hva ville du bygget opp bjelkelaget med? Jeg tenkte ca 50% av undertak med pålimte akustikkplater ca 20 mm tykke. Deretter betong 160 mm. Deretter gulvvarme Floore 25 mm. Så eventuelt avrettingsmasse 30 mm. Alternativt foam 5 mm og flytende parkett 15 mm. Skulle helst unngå avrettingen men kanskje det ikke går?

3. Fungerer virkelig slike foam som er så tynne, så bra? 22 dB på trinnlyden er jo ikke tilstrekkelig alene for å nå 56 dB maks for meg (grunnforutsetning ca 79-81 dB med råbetong, dvs må senke minst 24 dB), men jævlig bra... https://www.bauhaus.se/underlag-proacoustic-strong

All input tas imot med takk! Har lest så mange rapporter/hjemmesider nå men føler det er på tide med annen input :)

Plantegning av kjellerutvidelse med rominndeling for kjøkken, soverom, bad og oppholdsrom, inkludert mål for hvert rom. Plantegning av kjellerutvidelse med rominndeling for kjøkken, soverom, bad og oppholdsrom, inkludert mål for hvert rom. Planløsning for et utbyggingsprosjekt i kjelleren, viser ulike rom som matplass, trapp, rom, WC og gamle delen, med detaljerte mål og plasseringer.

P
Glemte at kjellergulvet skal bestå av lignende oppbygging. Vurderer å bytte ut alle innerveggene i kjelleren unntatt noen få bærende punkter, til lettvegg (tre) for å spre lyden over større område (økt spennvidde, lavere luftlyd). Platen består jo av 300 mm isolasjon allerede.

Hei!
Vet at 200mm betong i bjelkelag for luftlyd supplert med flytende gulv/myk matte for trinnlyd klarer lydklasse C. Legger man deretter strålingsminskende bekledning, f.eks. gips i underside bjelkelag, tror jeg man er i mål. Kjelleren vil bli en egen branncelle da, ikke sant? Da kan det være bra med gips i underside bjelkelag for brannkrav. :)

Men tror ikke din konstruksjon er så dum!

P
S Simon Andersson skrev:
Hei!
Vet at 200mm betong i bjelkelag for luftlyd komplettert med flytende gulv/myk matte for trinnlyd klarer lydklasse C. Legger man deretter strålingsreduserende bekledning f.eks. gips i underkant bjelkelag tror jeg man er i havn. Kjelleren vil bli en egen branncelle da, ikke sant? Da kan det være bra med gips i underkant bjelkelag for brannkrav. :)

Men tror ikke din konstruksjon er så dum!
Ja, betongen tar jo luftlyd bra, men trinnlyd dårlig. Men å få noe som gir senkning av trinnlyd med ca 30 dB (fra 80) og økning av reduksjon på luftlyd med 5 dB (fra 53 til 48) så ville jeg kjørt direkte.

Ja, EI60 gjelder for bjelkelaget, derav bra med heldekkende bjelkelag med faststøping mellom bjelkelag og leca. Gips øker jo brannsikringen men går jo an å armere litt mer også da jeg bare har rom med 25 cm bjelkelag for å ikke påvirke vindusstørrelsen i kjelleren for mye :(

Hadde 10 cm betong, 7 cm sand, 5 cm sementmørtel i en villa fra -58.
Det var typ helt stille, man merket aldri at noen var i overetasjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.