Hei!

Noen som har testet å bygge noe som er lyd- og/eller vibrasjonsdempende for vaskemaskin og tørketrommel. F.eks. av multiplater/lettbetong??? Hvordan gjorde dere det?

Vårt problem er at vi har torpargrunn og all lyd som skapes inne i vaskerommet og også vibrasjonene (både lyd- og selve svingningene) forplanter seg i grunnen og gjør at vi hører det overalt.

Andre forslag enn multiplattekonstruksjon mottas også! :)
 
Trestammen er problemet. Kolve opp den. Man kan også fjærdempe oppstillingen.
 
Stille på betongplater kanskje kan fungere?
 
Det får meg til å tenke på en vibrasjonsmaskin som finnes på treningsstudio. Den plasserer man på skumgummimatter av forskjellige slag, også typ liggeunderlag eller yogamatter for å dempe vibrasjonene. Det gjør stor forskjell. Kan det være noe for en vättmaskin?
 
Hm...

Takk for forslagene. "Kolva opp trästommen" har jeg ingen anelse om hvordan man gjør. Høres komplisert ut.

Betongplattor = lättbetong. Det er jo det jeg etterspør. Min tanke var at man kanskje kan kjøpe armerte lettbetongplater (ettersom tregulvet jo kan forårsake at vanlige går i stykker) og sette dem under.

Jeg lurer bare på hvor bra betongen er på å fjerne vibrasjoner og lyd? Gipsplater fjerner jo en hel del... da burde vel den døde betongen også gjøre det?

Vi har noen hvite klumper under vaskemaskinsføttene nå (vibrasjonsdempere) - som jo bør ligne det du skriver om Marlene. De gjør forskjell, men overfører fortsatt lyden videre.

Flere forslag eller tips mottas gjerne!
 
det er jo sånn at en vaskemaskin med 5 kg vått tøy som sentrifugerer genererer en viss vibrasjon ved en gitt frekvens. Denne frekvensen skal dempes. Ved fjæring som er for svak kan vibrasjonen øke, det samme hvis den er for stiv.

Betong krever at det støpes en plate som er si 600x600x200 for å få noenlunde effekt. Det skaper problemer for trebjelkelaget.

Det jeg mener med å kolva er å rive opp gulvet og spikre bjelker mellom gulvbjelkene for å stive opp konstruksjonen.
Men prøv først med å kjøpe en stiv gummimatte/epdm. Det skal klare både vekten fra vaskemaskinen, si 50 kg/fot i punktlast, samt påkommende moment, si 100 kg ytterligere/ben. Uten å presses sammen. Man kan også plassere maskinen på et spikret fundament. Sette sammen 45x95 bjelker i en firkant, si 700x700 eller noe med 10 cm mellom disse. Legg på en plywood 22 mm. På undersiden limer du epdmgummi eller lignende. Deretter plasserer du vaskemaskinen på denne pakken.
Det kan hjelpe samt skape en viss kasseklang i boksen du har laget. Det går for øvrig an å fjerne med litt isolasjon.
 
Å stille på betongplater f.eks. slike uteplater gjør at mer masse må flyttes for at lyd skal kunne forplante seg. Enda bedre er om de hviler på gummi (platene altså).
 
EPDM-gummi er ingen bra vib-isolator. Det skal være naturgummi eller SBR. Helt riktig som "zankan" sier, så må hardhet og demperens overflate tilpasses mot den vekt som skal isoleres. Sannsynligvis er problemene størst ved ca 800-1000 omdreininger på sentrifugen. Fortell hva maskinen veier og hvilken omdreining som gir de største vibrasjonene. Som v-g sier så er det også en fordel om det er en stor masse under maskinen til hvilken kraften overføres hvis maskinen er dårlig isolert, men betong eller lignende må jo da også hvile på gummi. Originaldemperne er vanligvis altfor lave til å kunne håndtere vibrasjonene. (Jeg jobber i gummibransjen)
 
OK, takk skal dere ha! Kanon.
Skal se meg rundt litt og så får vi se hvilken løsning jeg går for. Etter vaskeromrenovering legger jeg inn bilder her. (Kan nok ta en stund - vi holder på med overetasjen nå, men prosjektløs får man ikke bli så jeg må planlegge for vaskerommet nå, kjenner jeg.) :)
 
Vi har delt av vaskerommet vårt og integrert en tredjedel av det med gangen. Der har vi lagt fliser etter alle kunstens regler (nye bjelker mellom de gamle for å få 30cc, varmesponplate, Sepro 626, gulvgips og fliser). La siste del av flisene i går, så i dag fikk vi tid til å vaske... Det er et gammelt hus, ca 1905, og vaskemaskinen står et par meter fra det nye flisgulvet, på de gamle bjelkene som altså også går under flisene. Har ikke tenkt over dette før jeg hørte sentrifugen og kom på at hele gulvet faktisk vibrerer når den går. Vi har ikke tenkt å gjøre noe med gulvet i vaskerommet og la plastmatten være, men vi blir kanskje nødt til å gjøre noe med dette på en eller annen måte? Under gulvet er det kjeller. Noen forslag?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.