Hei! har ikke selv arbeidet med platen, men vet andre som bruker den og er mer enn fornøyde. Les her f.eks. for å få litt referanser.
http://www.byggnadsarbetaren.se/pdfarchive/pdffiles/files/45800-45899/file_45876.pdf
/D
http://www.byggnadsarbetaren.se/pdfarchive/pdffiles/files/45800-45899/file_45876.pdf
/D
Jeg undersøkte ganske nøye hva jeg skulle velge for materiale til min luftspalte, og til slutt etter mye om og men ble det faktisk klassisk masonitt og lekter. Årsakene var flere:
1. Prisen, jeg fant plater på Hornbach som kostet 300 (!?) kroner for ca. 1,5 løpemeter, groteskt dyrt.
2. Bredden, mine takstoler er ikke montert med eksakt cc120, men det varierer mellom 112 og 122. Masonitt som er 120 er derfor fortsatt tilstrekkelig, og det er enklere å gjøre det helt riktig med bredden.
3. Eventuelle små lekkasjer. Jeg har forseglet taket mitt hermetisk, gått over det flere ganger og brukt asfaltkitt på alle steder der det kan bli lekkasje, men man vet aldri. Skulle det dryppe inn en liten dråpe, er jeg glad for å ha den glatte siden av masonitten ut som via overlapping gjør at vannet renner pent ned i takfoten og ut i takrennen.
Jeg vurderte også celleplast, men valgte bort det hovedsakelig på grunn av festeproblemer. Hvordan fungerer disse platene hvis det er nesten cc120 (si 115), finnes det noe i systemet som tillater håndtering av det?
1. Prisen, jeg fant plater på Hornbach som kostet 300 (!?) kroner for ca. 1,5 løpemeter, groteskt dyrt.
2. Bredden, mine takstoler er ikke montert med eksakt cc120, men det varierer mellom 112 og 122. Masonitt som er 120 er derfor fortsatt tilstrekkelig, og det er enklere å gjøre det helt riktig med bredden.
3. Eventuelle små lekkasjer. Jeg har forseglet taket mitt hermetisk, gått over det flere ganger og brukt asfaltkitt på alle steder der det kan bli lekkasje, men man vet aldri. Skulle det dryppe inn en liten dråpe, er jeg glad for å ha den glatte siden av masonitten ut som via overlapping gjør at vannet renner pent ned i takfoten og ut i takrennen.
Jeg vurderte også celleplast, men valgte bort det hovedsakelig på grunn av festeproblemer. Hvordan fungerer disse platene hvis det er nesten cc120 (si 115), finnes det noe i systemet som tillater håndtering av det?
Selv kjørt med OSB plater og 45 lekter. Fungerer kanon
Jeg kjøpte sånne korrugerte pappskiver til taket mitt, og jeg må si at det var rent bortkastet. Heldigvis satte jeg dem ikke opp med en gang, men de ble stående i et lager en stund. Da jeg skulle montere dem, hadde de begynt å løse seg opp av fuktigheten, så mye at noen av dem ikke kunne håndteres uten å falle fra hverandre. Dette er hva som ville skjedd hvis jeg hadde satt dem opp. Etter noen år ville de ha kollapset. Hele bunten med (svindyr) korrugert papp endte i et bål. Deretter bygde jeg vindsavledere av board og lekter i stedet.
(Men selvfølgelig er de lette å sette opp. Så på den måten er de bra.)
(Men selvfølgelig er de lette å sette opp. Så på den måten er de bra.)
Klikk her for å svare