Hei

Min onkel er litt trangbodd og vurderer å fikse loftet til gutten. Det er et gammelt hus, og takstolene er av modell spinklere. De går helt opp i mønet uten noen hanebjelker (heter det det?) Takstolene er hakket og ligger på en bjelke langs med gulvet. Deretter er hele innertaket helt spikret med bord.

Hva gjelder hvis man vil innrede loftet? Hvor stor må luftspalten være? Hvor tykk isolasjon pleier man å sette? Tips og råd er velkomne.

Legger ved et bilde jeg mekka sammen i paint :) Har bilde på mobilen, laster opp det senere.
 
  • Tegning av takstolskonstruksjon med en skråtaklinje og vegg, laget i et enkelt tegneprogram, sannsynligvis Paint.
Luftspalten pleier vel å være sånn cirka 22mm. Akkurat så man kan bruke vanlig lekter.

Isolasjon i taket varierer jo veldig, men i et moderne hus rundt 400. Ta tykkelsen du har på takstolene men regn av 25mm for luftspalte og masonitt og fyll deretter rommet fullt. Så legger du på en 45*45 på tvers over takstolene og putter du en 45mm isolasjon der. Da har du iallfall noe sånt som 200mm om du ikke har alt for svake takstoler, men det virker ikke slik å dømme ut fra din beskrivelse.
 
Kanon, takk for svaret.

Hva bør man bruke for materiale?
Regler opp med lekter og så masonitt på det? Trenger man plast?
I med isolasjon og OSB plate og gips på det?
 
Hei igjen

Her kommer to bilder.
 
  • Gulvplanker med synlige skader og skjøter, sett ovenfra i et byggprosjekt.
  • Loft med tregulv og synlige bjelker, en kabel stikker ut fra veggen nær en takbjelke. Dokumentert for renoveringsprosjekt.
Hei

Hva gjelder for skorsteinen på loftet?
Er det tillatt å "kle" inn den med regler og gips?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.