Jeg skal kle inn mine vegger med først lekter på ca 25mm tykkelse, OSB og deretter gipsplater. Jeg har nylig gjort om dreneringen på hele huset og satt isolasjon på utsiden. Veggene og gulvene er helt knusktørre, det absolutt fineste slipestøvet under arbeidslasser går enkelt å blåse bort med et lite pust.
Jeg kommer til tross for de tørre veggene bruke svillpapp mellom stendere og betongveggen.
Det jeg lurer på er hvor stor spalte opp mot taket og ned mot gulvet jeg bør bruke? Jeg vil så klart ha så liten som mulig så det ikke ser så pent ut med spalten.
Jeg så i en av mine gamle håndbøker om oppsetting av trepanel på murede vegger. Der anbefalte de at panelet ble skråsaget i 45 grader i over- og underkant på innsiden. Dette for å lette luftens bevegelse. Åpningsmålene oppe og nede bør være som den anbefalte luftspalten bak, dvs. 10-20 mm. Jeg synes du kan holde fast ved 25 mm lekter siden den gir bedre skruedybde. Hvis du kan skråsage OSB-en, foreslår jeg minst 15 mm i åpningsmål.
Kanskje du har et godt tips på hvordan man kan skjule åpningen så det fortsatt ser naturlig ut? Noen smart list løsning eller så. Nederst tenkte jeg å legge samme fliser som gulvet mitt er laget av.
Takprofiler (hattprofiler) er en passende erstatning for lekter, laget av stål og bygger 25mm.
Så finnes det ferdige ventilerte sokler man kan bruke, eller så kan man lage sine egne. Taklister vet jeg ikke helt, men en skyggeliste går nok sikkert an å modifisere ganske enkelt for å få en skjult ventilasjon.
Så finns det ferdige ventilerte sokler man kan bruke eller så kan man lage egne. Taklister vet jeg ikke helt, men en skyggelist går nok sikkert å modifisere ganske enkelt for å få en skjult ventilasjon.
Jeg har forsøkt å søke men uten å finne noe nyttig, finnes det noe bra bilde som beskriver hvordan disse soklene fungerer eller så? bli ikke klok
Min tanke var å la det være en 1 cm glipe fra gulv til vegg og så sette flis et lite stykke opp på veggen. I en garasje blir det dog litt skittent så det blir litt besværlig å komme til for å rengjøre under veggen så det hele skaper et problem...
Om du f.eks. har klinker som gulvbelegg, murer du enkelt opp passende høyde klinker direkte på veggen. Så kan du sette glipa der, så unngår du å få skitt som samler seg i den.
Det endrer forutsetningene en del, da går såklart ventilerte sokler bort. Litt avhenger vel nå på hvilken finish du vil oppnå men som ovenfor foreslo så er det nok smartest å flytte opp luftingen og bygge tett mot gulvet.
Så er det nok ingen dum idé å bygge veggen slik at evt. vann som havner på veggen ikke renner ned bak den tette.
Eller går det an å flislegge direkte på eksisterende vegg og la platene være på bjelkene?
Det endrer forutsetninger en del, da går så klart ventilerte sokler bort. Litt kommer vel an på hvilken finish du vil oppnå, men som foreslått ovenfor er det nok smartest å flytte opp luftingen og bygge tett mot gulvet.
Mener du da at man f.eks. setter fliser ned mot gulvet (10 cm på vegg) og deretter rett over flisene lager man en 10 mm luftspalte? Skrår man platene i 45 grader burde dette ikke se helt feil ut, og dessuten forhindrer det vann på veggene fra å renne inn bak veggen...
Må alle vegger ventileres, eller gjelder dette kun yttervegger?
Mener du da at man f.eks. setter klinkers ned mot gulvet (10cm på vegg) og deretter rett over klinkers så lager man en 10 mm luftspalte? Skrår man platene i 45 grader burde dette ikke se helt feil ut og dessuten forhindrer det vann på veggene fra å renne inn bak veggen...
Må alle vegger ventileres, eller gjelder dette kun yttervegger?
ja
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.