Har et gammelt trehus fra 1922, en gang på 70-tallet ble det lagt tegl (ekte teglstein) på hele trefasaden utvendig.
Nå har jeg begynt å rive bort litt overflater på veggene (ytterveggene) innendørs, satt opp en eller annen form for tynn kryssfinerplate. Under denne fant jeg perlestaffpanel, som de selvfølgelig har ødelagt med å male den stygt rød, så jeg har bestemt meg for å også rive bort denne. Under den er det en luftspalte på ca. 10-15 cm til en trevegg (antar at dette er gamle ytterveggen???
Mitt spørsmål er da før jeg setter opp gipsplater i stedet for trepanelet, skal det være isolasjon i luftspalten eller skal det være en luftspalte der?!
Takknemlig for raskt svar!
//Jonas
Nå har jeg begynt å rive bort litt overflater på veggene (ytterveggene) innendørs, satt opp en eller annen form for tynn kryssfinerplate. Under denne fant jeg perlestaffpanel, som de selvfølgelig har ødelagt med å male den stygt rød, så jeg har bestemt meg for å også rive bort denne. Under den er det en luftspalte på ca. 10-15 cm til en trevegg (antar at dette er gamle ytterveggen???
Mitt spørsmål er da før jeg setter opp gipsplater i stedet for trepanelet, skal det være isolasjon i luftspalten eller skal det være en luftspalte der?!
Takknemlig for raskt svar!
//Jonas
Om jeg forstår det riktig så er det altså en luftspalte på innsiden av den massive treveggen? Det er ikke sånn at det er fylt med spon, men har sunket ned slik at du ikke ser sponet der du har åpnet? For det høres merkverdig ut om de har bygget med luftspalte der fra starten, den ville i så fall ikke fylle noen funksjon.
Jeg er ikke 100% sikker på at det er ytterveggen jeg ser innenfor luftspalten, men det bør det være, hva skulle det ellers være? Stikker inn en spiker i luftspalten utenfra også om det kan være til noen hjelp..? Nix. ser ikke ut til å finnes noe spor etter spon heller... men da er det altså fritt frem å rive bort perlestaffpanelet og legge isolasjon og så gips uten fremtidige bekymringer? 
//Jonas
//Jonas
Klikk her for å svare