Vi har et hus fra begynnelsen av 1970-tallet som er bygget i betong med partier av tre under og over vinduer.

Nå er trepartiene malt med en farge som har gjort at plankene er som fnøske på nederkanten flere steder, så all panel skal nå byttes ut.

Når jeg fjernet panelen, oppdaget jeg at det ikke fantes noe luftspalte bak panelen, men man har brukt panel med urfaset luftspalte (usikker på hva disse heter).
I dag er det altså bare; panel, vindsperre og bak den sitter det gullfiber mellom bjelkene.

Et dumt spørsmål sikkert, men hvis jeg kjøper "vanlig" panel uten utfreste spor på baksiden, burde man ikke da sette en luftspalte før panelen?

• Byggstillasje og stige ved et 1970-tallshus med trepanel rundt vinduet, halvveis fjernet panel og ny trebekledning på plass.
  • Bild av et hus fra 1970-tallet med fjernet ytterpanel over vinduet, avslørende vindpapp under trepanel og åpent vindu som viser interiør.
  • Et 1970-tallshus med store vinduer og fjernet trepanel, viser betongstruktur og behov for ny kledning.
Ja, det er ikke feil med luftspalte, men jeg synes dere bør prøve å beholde panelet på samme nivå som originalen. Har det fungert siden 70-tallet så er det uansett ganske bra. Trevirke er ikke spikerrett, så det pleier å bli små spalter/springer litt her og der uansett. Dog kan dere kjøre opp "luftspaltsspår" på baksiden av panelet med en vanlig sirkelsag om dere vil.

Luftspalte er nødvendig hvis man maler panelet med tett maling, som for eksempel plast- eller alkydoljemaling. Uten luftspalte bør man ikke bruke de typene av maling.

Med «som fnøske» gjetter jeg at du ikke mener at det er som fnøske, det har jeg vanskelig for å se at tre kan bli. Mener du at det er sprøtt og faller fra hverandre? Fnøske ligner mer på lær.

Jeg er enig i at du bør få til en eller annen type luftspalte bak.

Skulle nok se rart ut om du flyttet ut panelen for å få til en luftspalte der. Så lenge du behandler med metoder som lar treet puste blir det knapt problemer. Mange hus ble bygget slik før og fungerte bra til man malte om fasaden med annen farge.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.