Skal til å bygge et lager.
Tanken er at det skal bli isolert og ha liggende panel, nå har jeg fastnet i tanken på hvordan veggen bygges.
Reglene blir 45x95, på det heftes vindsperre
deretter 28x70 spiklekter for å få til luftspalte mellom liggende panel og vindsperre/regel.
Da til spørsmålet, skal det være åpen luftspalte som i bilde 1 (og da med et mellomrom mellom veggpanel og tak der veggpanel og takutspring møtes) slik at det kan "blåse fritt" i luftspalten
Eller setter man en tverrgående spiklekter som i bilde 2 og "tetter igjen" luftspalten (og bygger veggpanelet helt inn mot undersiden av takutspring)?
Har hele tiden trodd at det skal være som i bilde 1, men har kjent etter under et par paneler og noen har en tverrgående spiklekter som tetter igjen.
Skal til å bygge et bod.
Tanken er at det skal bli isolert og ha liggende panel, nå har jeg fastnet i tanken på hvordan veggen bygges.
Reglene blir 45x95, på det heftes vindsperre
deretter 28x70 spiklekter for å få til luftspalte mellom liggende panel og vindsperre/regel.
Da til spørsmålet, skal det være åpen luftspalte som i bilde 1 (og da med et mellomrom mellom veggpanel og tak der veggpanel og takutstikk møtes) slik at det kan "blåse fritt" i luftspalten
Eller setter man en tverrgående spiklekter som i bilde 2 og "tetter til" luftspalten (og bygger veggpanelet tett inntil undersiden av takutstikk)?
Har hele tiden trodd at det skal være som i bilde 1, men har kjent etter under noen paneler og noen har en tverrgående spiklekter som tetter til.
Bilde 1
[bilde]
Bilde 2
[bilde]
Jeg hadde gjort som nummer 2. Og pleier også å gjøre som nummer 2.
Om panelmonteringen og -spikringen er godt utført så ser i alle fall ikke jeg noe hinder med å stenge inne luften. For om det er riktig gjort, så skal det ikke komme inn vann.
Om panelet er veldig dårlig satt så det er glissent og det renner inn vann osv, ja, da er det en fordel at luften blåser fritt bak, men i så fall kan man like gjerne rive ned panelet uansett, for der skal ikke renne vann.
Det finnes de som mener at det skal være åpent og det finnes de som gjør som i bilde nummer 2 men borer litt hull så det likevel luftes igjennom.
Tror også det avhenger litt av hvor i landet man bor. Samme er det med luftspalte i tak. I visse situasjoner finnes det ikke rett eller galt, men begge metodene kan like mye være riktig som feil.
Jeg hadde gjort ifølge nr 2. Og pleier også å gjøre ifølge nr 2.
Om panelmonteringen og -spikingen er vel utført så ser i alle fall ikke jeg noe hinder med å stenge inne luften. For om det er riktig gjort, så skal det ikke komme inn vann.
Om panelet er veldig dårlig satt så det er glissent og det renner inn vann osv, ja, da er det en fordel at luften blåser fritt bak, men i så fall kan man like gjerne rive ned panelet uansett, for det skal ikke renne vann.
Det finnes de som mener at det skal være åpent og det finnes de som gjør som ifølge bilde nr 2 men borer litt hull så det likevel luftes igjennom.
Tror også det kommer litt an på hvor i landet man bor. Samme er det med luftspalte i tak. I visse situasjoner finnes ikke riktig eller feil, men begge metodene kan like mye være riktige som feil.
Topp, takk for gode råd! Som bonus fikk jeg ideer om hvordan jeg kan isolere det skuret som allerede finnes på tomten
Toppen, takk for gode råd! Som bonus fikk jeg ideer til hvordan jeg kan isolere det lagerrommet som allerede finnes på tomten
Bruk også helst vindbeskyttelsesduk av høyeste vanntetthetsklasse (W1). Litt dyrere, men da er stommen sikret mot fukt. Klasse W2 og dårligere slipper dessverre gjennom vann ganske ordentlig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.