Martin_B
Basert på informasjonen i mitt foregående innlegg, tenker jeg at det kanskje ikke er feil å bygge med luftspalte men:

1. enten lar takfoten være helt lukket og tett, slik at luftspalten ikke blir ventilert utad, men at luft kan sirkulere der inne og så det blir en liten avstand mellom sutak og celluloseisolasjon, dvs. ovenfra og nedover: sutak, luftspalte, masonittplate, celluloseisolasjon. Ved behov kan man deretter bore noen få hull per fag, så man får litt ventilasjon, alternativt installere små ventilasjonsluker som kan åpnes/lukkes ved behov.

2. eller allerede fra starten bore hull alternativt installere smale ventilasjonsluker, slik at ikke takfoten blir helt åpen. Dvs. at man tillater en viss begrenset ventilasjon.

Likevel tenker jeg at alternativ 1 burde være det klokeste? Da kan man gjøre litt som man vil senere. Spørsmålet er vel bare hvordan man skal kunne oppdage problemer, men kanskje en inspeksjonsluke innenfra på i det minste ett eneste sted, som kunne vise hvordan taket har det (i det minste akkurat der).

Martin_B Martin_B skrev:
Fungerer det å ha en luftspalte i lavt skrånende tak (ja, si 5 grader eller noe) uten gjennomstrømning ved møne og uten møneventiler? Det vil si at luftspalten kun er åpen i takfoten nederst. Luft kan strømme fritt i hver seksjon fra takfot, opp til møne og tilbake ned til samme takfot igjen, men ikke blåse gjennom fra en takfot til en annen p.g.a hindringer i møne, og ikke ut via gavlventil heller.

Fungerer dette i det tilfellet man bruker cellulosaisolering, på et ytpapp- eller platetekket tak?

På enkelte steder har jeg til og med lest at luftspalte kan gjøre det verre dersom man bruker cellulosaisolering, og andre steder står det at man skal ha luftspalte uansett om man bruker cellulosaisolering eller ikke.
Hei. Jeg har hatt samme bryderi. Har et lavt skrånende "konvoluttak" omtrent som på bildet ditt. Det er ikke flatt som det ser ut på bildet, men ca. 8 grader
Rødt hus med utvidet veranda og hellende tak i grønt landskap. Åpne dører til verandaen, omgitt av grønne trær og gressplen.
Dog med papptak. Landet på løsningen med åpen takfot. Luftspalte under, men med mineralull. Nå er mitt bygg litt spesielt. Det er et uterom (uisolert) med en integrert hall. Det er bare taket i hallen som er isolert.

Jeg ville jo ha en form for gjennomstrømning. Men det ble et helvete hvordan man skulle gjøre med kortsidene, der slutter jo oversiden i tverrbjelken, altså bråstopp. Jeg boret 20mm hull på rad i tverrbjelken for hver seksjon (ikke bra fra et konstruksjonsmessig synspunkt, men akkurat den bjelken har støtte av hallveggen under). Så nå finnes teoretisk lufting fra takfot opp mot tverrbjelken gjennom hullene og ned igjen på innsiden av verandaen. Fantes ingen annen løsning som jeg så da. Cellulosaisolering hadde sikkert vært bedre, men det skjønte jeg ikke da.

• Liker
Elida Nordin og 1 annen
  • Laddar…
Jeg løfter denne tråden litt da jeg holder på å bygge en isolert punchveranda med 7 graders helling på et valmet tak. Jeg bygger med lufting og tenker at luften får sirkulere ut under panelet, er det helt sprøtt eller?

Martin_B
Linjemontoren Linjemontoren skrev:
Løfter denne tråden litt da jeg holder på å bygge en isolert punchveranda med 7 graders helling på et valmet tak. Jeg bygger med lufting og tenker at luften får sirkulere ut under panelet, er det helt galt eller?
Jeg bygde med luftspalte til tross for celluloseisolasjon, og lar det også ventileres ut mot takfot, samt gjennomgangsventilasjon ved mønet.

På denne måten finnes det i det minste mulighet til å gå inn med kamera om nødvendig.

Ventilasjonshullene ved takfoten er imidlertid godt bremset med insektsnett i tre lag (et stykke fra hverandre), for å bremse luftgjennomstrømningen en smule. På denne måten tror jeg at temperaturen blir mer jevn i luftspalten med mindre risiko for kondens som resultat.

Ærlig talt tror jeg det er i prinsippet det samme hvordan man enn gjør når man har celluloseisolasjon. Resultatet vil alltid avgjøres av husets beliggenhet, både i landet og i værstrekk, værforhold (som man aldri kan planlegge for), takhelling, osv. osv. Det er så mange faktorer som avgjør at man ikke kan med sikkerhet si at det ene alternativet er bedre enn det andre.

Har man luftspalte med ventilasjon, så kan man i det minste alltid lukke den veldig enkelt om det skulle være nødvendig. Det blir meget vanskelig motsatt vei, dersom man ikke engang har satt luftspalte fra begynnelsen av.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.