Jeg gjorde det samme, med masonite, og det føles ganske solid.
Det finnes jo isoleringsplater med papprygg med folder som gir en luftspalte. Det føles kanskje ikke like robust, men man sparer mye tid.
Jeg valgte masonite fordi jeg ikke hadde standardmål mellom takstolene. Det var et h*lvete å tilpasse masonitebitene siden takstolene var forsterket på sidene vekselvis på ulike sider.
Det finnes jo isoleringsplater med papprygg med folder som gir en luftspalte. Det føles kanskje ikke like robust, men man sparer mye tid.
Jeg valgte masonite fordi jeg ikke hadde standardmål mellom takstolene. Det var et h*lvete å tilpasse masonitebitene siden takstolene var forsterket på sidene vekselvis på ulike sider.
Å sette plater for luftingen selv kan være kronglete.
Men skrur man et par lekter mellom de to takstolene (på innsiden) kan man med et par solide "kiler" låse platen i ytterkantene. Deretter er det bare å skru/spikre fast platen.
Ang. 2"x2": Bredere ventilasjonsspalte = Bedre lufting.
Begynn med platene fra høyeste punkt og jobb nedover så havner omleggsfugene riktig.
Men skrur man et par lekter mellom de to takstolene (på innsiden) kan man med et par solide "kiler" låse platen i ytterkantene. Deretter er det bare å skru/spikre fast platen.
Ang. 2"x2": Bredere ventilasjonsspalte = Bedre lufting.
Begynn med platene fra høyeste punkt og jobb nedover så havner omleggsfugene riktig.
Knapt budsjett eller luksus. Snarere ganske vanlig. 
Jeg tror at dette med luftspalte er overdrevet. Luftspaltens dimensjon er trolig avhengig av hvilken konstruksjon og isoleringsmateriale man bruker.
Har selv et hus fra -54. Kutterspån som isolering, og ikke tegn til luftspalte eller ventil.
Mugg - nei da.
Produsentene av glass- og steinull pleier å anbefale 25 mm, og det tror jeg er mer enn nok.
Har selv et hus fra -54. Kutterspån som isolering, og ikke tegn til luftspalte eller ventil.
Mugg - nei da.
Produsentene av glass- og steinull pleier å anbefale 25 mm, og det tror jeg er mer enn nok.
Klikk her for å svare