Vi har hørt rundt i nabolaget, og de fleste ser ut til å ha satt opp 2" * 2" og masonit.
Er det en luksus eller budsjettvariant?
Hva er billigst kontra best?
Dere er så mange som kan så mye!

/aja
 
Hvor er luftspalten plassert ???
Veggen, taket................ ;)
 
Glemte å si....Det er vegger og tak i overetasjen av en 1½-etasjes bygning.

Visste ikke at man hadde luftspalter andre steder. :-[
 
Jeg gjorde det samme, med masonite, og det føles ganske solid.

Det finnes jo isoleringsplater med papprygg med folder som gir en luftspalte. Det føles kanskje ikke like robust, men man sparer mye tid.

Jeg valgte masonite fordi jeg ikke hadde standardmål mellom takstolene. Det var et h*lvete å tilpasse masonitebitene siden takstolene var forsterket på sidene vekselvis på ulike sider.
 
Å sette plater for luftingen selv kan være kronglete.
Men skrur man et par lekter mellom de to takstolene (på innsiden) kan man med et par solide "kiler" låse platen i ytterkantene. Deretter er det bare å skru/spikre fast platen.
Ang. 2"x2": Bredere ventilasjonsspalte = Bedre lufting.
Begynn med platene fra høyeste punkt og jobb nedover så havner omleggsfugene riktig.
 
Jeg tror at dette med luftspalte er overdrevet. Luftspaltens dimensjon er trolig avhengig av hvilken konstruksjon og isoleringsmateriale man bruker.
Har selv et hus fra -54. Kutterspån som isolering, og ikke tegn til luftspalte eller ventil.
Mugg - nei da.
Produsentene av glass- og steinull pleier å anbefale 25 mm, og det tror jeg er mer enn nok.
 
cubix skrev:
Glas- och steinulltilvirkerne pleier å anbefale 25 mm, og det tror jeg holder i massevis.
I praksis, ja. Ofte trenger man litt mer teoretisk luftspalte for at det virkelig skal bli 25mm i virkeligheten.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.