Kanskje hører hjemme i kjøkkenforumet, men spørsmålet gjelder jo valg av materiale.

Jeg leser en amerikansk byggbeskrivelse om hvordan man bygger eget kjøkken. Virker umulig å finne noe lignende på norsk. Uansett, der understrekes det at løvtre skal brukes for store deler av konstruksjonen.

Jeg funderer på hvordan kjøkken ble bygget før. Bygget man ikke sine kjøkken i furu? Hvis jeg nå skulle bygge eget kjøkken, burde jeg da heller velge løvtre?

Har litt dårlig kunnskap om hvordan ulike trematerialer oppfører seg. Takknemlig for hjelp.

Harde eksklusive skapstammer og detaljer lages i tettvokst løvtre. Holdbart og formfast.
Men de fleste stammer og detaljer i vanlige kjøkken i dag lages i furu da det er mye billigere men dessverre også mykere.
Så svaret er nok helt avhengig av hvor nøye du er.

I USA har man større tilgang til "hardwoods" i riktig prisklasser. Her hjemme har vi nok en tradisjon for å bygge mer av "softwoods", for eksempel furu. Det finnes for eksempel Lidhultskjøkken med stammer i ask, men også andre dyrekjøkken med furustammer. Det avhenger mye av hva slags kjøkken du skal lage. Et rustikt landkjøkken i valnøtt kunne føles like feil som et moderne, rent og stramt i furu. (Mange høyt prissatte plassbygget har stammer i samme sponmateriale som IKEA...)

Takk for svarene. Kjøkkenet skal jo males så hvordan treverket ser ut spiller egentlig en mindre rolle. Men det skal synes at det er tre uansett. Det handler vel mer om hvorvidt det kjøkkenet slår seg med en gang vi bygger i furu?

Jeg skal studere litt hvordan kjøkkenet som sitter der i dag ser ut og se om jeg kan kopiere. Ellers så fant jeg som sagt en byggeveiledning med bjørkefinér og resten massivt. Vil helst ikke ha noe "moderne" fabrikkprodusert men noen ganger må man vel kompromisse og da føles finér det mest "okejja" materialet.

Samme sak med plywood f.ø, Vi i Norge er ingen stjerner på å bruke/utvikle dette til finarbeidssammenhenger. I f.eks. USA kan du få plywood i nesten hvilket som helst treslag uten å måtte selge bil og hus. Det går å kjøpe importerte plater også her, men til en helt annen pris. Bjørkply kan jo hentes fra Finland, så det er bedre pris på det.

Byggeveiledningene fra USA baserer seg ofte på plywood, og de løsningene med f.eks. "pocket holes" etc. går ikke å gjøre i spon eller MDF som er de vanligere plate-materialene her.

Møbelplywood i furu er nok et fornuftig valg for deg da årringene nok vil gi deg det du søker etter overflatebehandling. Tvilsomt om du finner det på de vanlige byggevarehusene, men det går å bestille til ganske høye priser.

/Kent

Her finnes et snekkerverksted som "resonerer" litt på sin hjemmeside, angående trevalg.
(OBS Jeg mangler tilknytning til den, ingen snikreklame...)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.