Hei alle sammen!
Jeg har en løvrense
(se bilde) som er montert på veggen og som betjener to stykker nedløpsrør som forener seg i en Y rett ovenfor rensen. De siste ukene har det vært nærmest skybruddregn omkring Lund her i Skåne, og jeg merker misbilligende at når det regner som aller verst så spruter det jo nærmest ut vann fra rensen og så ned på sandmarken nedenfor, som tilfeldigvis er rett ved vår kjeller. Dere rørtriksere - finnes det noen ferdig eller enkel løsning for å "sikre" løvrensen så vannet ikke spruter ut av åpningen ved voldsomt regn? Eller finnes det smartere renser? Jeg har lett etter sistnevnte produkter - men finner bare denne standardmodellen.
Mkt takknemlig for svar og ideer / Jørgen
Jeg har en løvrense
(se bilde) som er montert på veggen og som betjener to stykker nedløpsrør som forener seg i en Y rett ovenfor rensen. De siste ukene har det vært nærmest skybruddregn omkring Lund her i Skåne, og jeg merker misbilligende at når det regner som aller verst så spruter det jo nærmest ut vann fra rensen og så ned på sandmarken nedenfor, som tilfeldigvis er rett ved vår kjeller. Dere rørtriksere - finnes det noen ferdig eller enkel løsning for å "sikre" løvrensen så vannet ikke spruter ut av åpningen ved voldsomt regn? Eller finnes det smartere renser? Jeg har lett etter sistnevnte produkter - men finner bare denne standardmodellen.Mkt takknemlig for svar og ideer / Jørgen
Jeg mente at om man ikke har overvannsrør av større dimensjon, var de ikke smalere før, enn de 110 rørene man bruker i dag.
Noen idéer
* Liggende sil
* Dele opp rørene
* Produsere en kåpe til silen, som du kan ta av og rense.
* Hel rør med sil i takrennen
Og selvfølgelig sjekk at det ikke er stopp eller delvis stopp i røret etter silen.
Kan være slik at vannkraften blir stor og når det treffer silgitteret så slynges noe utenfor.
Noen idéer
* Liggende sil
* Dele opp rørene
* Produsere en kåpe til silen, som du kan ta av og rense.
* Hel rør med sil i takrennen
Og selvfølgelig sjekk at det ikke er stopp eller delvis stopp i røret etter silen.
Takk for mange gode ideer!
Jeg tror jeg skal eksperimentere litt med å lage en "beskyttelseskåpe" til åpningen. Hvis det ikke fungerer, skal jeg absolutt skaffe en liggende løvrens (setter pris på tipset!!).
Beste hilsener Jörgen
P.S - nei, så vidt jeg kunne forstå har det ikke vært stopp i avløpet, overflatevannsavrenningen.
Jeg tror jeg skal eksperimentere litt med å lage en "beskyttelseskåpe" til åpningen. Hvis det ikke fungerer, skal jeg absolutt skaffe en liggende løvrens (setter pris på tipset!!).
Beste hilsener Jörgen
P.S - nei, så vidt jeg kunne forstå har det ikke vært stopp i avløpet, overflatevannsavrenningen.
Har du ikke så mye løvtrær rundt huset er den "liggende" å foretrekke. Men det gjelder å tømme den ellers kan det bli stopp og nedløpsrøret fryser i stykker.kinshasa skrev:Takk for mange gode ideer!
Jeg tror jeg skal eksperimentere litt med å lage en "beskyttelseshette" til åpningen, hvis det ikke fungerer skal jeg absolutt skaffe en liggende løvrens (setter pris på tipset!).
Beste hilsener Jørgen
P.S - nei, så vidt jeg kunne forstå har det ikke vært stopp i avløpet, overvannsavrenningen.
Klikk her for å svare