Vi skal rive eksisterende hus og bygge nytt. Arkitektens forslag viser et innebygd garasje i tilknytning til huset. Men drikkevannsbrønnen vår ligger rett foran huset. Luken i dag er en tykk betongblokk som kan åpnes.

Spørsmål: Kan man legge en flat brønndeksel som også kan kjøres over med bilen som skal inn i garasjen? (Den røde gårdspumpen er bare dekorasjon og vil bli fjernet) Eller finnes det kanskje en annen smart løsning?

Rødt trehus med hvite detaljer og en veranda, omgitt av trær. Foran huset står en rød gårdspumpe på en betongplate i gresset. Rødt hus med hvite detaljer, blå markeringer viser mulig nytt tilbygg. Gårdspumpe foran huset, omgitt av trær og plen, under blå himmel.
 
P
Visst finnes det kumlokk som kan kjøres over, men spørsmålet er om selve brønnveggene vil tåle det.

Så har du en annen ting å tenke på, og det er at en bil slipper fra seg alle slags kjemikalier. Disse kan renne ned i brønnen.. Kanskje ikke så passende.

Jeg ville enten vurdert å bore en ny brønn på et annet sted eller tegnet huset slik at brønnen ikke blir forstyrret.

Hvis dere har eget avløp også, så tenk på at dette bør ligge "nedstrøms" i forhold til vannbrønnen.
 
  • Liker
Henningelvis
  • Laddar…
Takk for innspill om brønnveggene. Disse har vi ikke tenkt på. Brønnen er 33 meter og gravd i 1968.

Vi har elbil forsåvidt, men tenker at bilen står inne i garasjen. Jeg vet ikke hvordan man bygger, men jeg tenker at ting inne i garasjen ikke bare sånn renner ut utenfor?
 
P
En elbil ruller på veier som alle andre biler kjører på og dermed drar med skitt + en elbil har oljer.

Jeg ville ha vurdert en annen løsning
 
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Jeg tenker først og fremst at man vil ha mulighet til å vaske bilen på oppkjørselen, altså foran garasjen der det er nær tilgang til strøm og vann. (Så kommer sikkert noen til å si at man ikke får lov til det, men det er en annen forumtråd).

Hva tror dere om å asfaltere oppkjørselen med kantstein, ha en overvannsbrønn som deretter leder vannet til en annen del av tomten?
 
Nja, asfalt er nok ikke noe vi har tenkt på. Hytta ligger veldig naturnært og man kommer dit via en grusvei.
 
Hvordan tenkte arkitekten å løse brønnspørsmålet?
 
Z z_bumbi skrev:
Hvordan tenkte arkitekten å løse brønnspørsmålet?
Arkitekten har løst det ved å speilvende plantegningen slik at garasjen kommer til venstre i bildet. :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.