Vi skal rive eksisterende hus og bygge nytt. Arkitektens forslag viser et innebygd garasje i tilknytning til huset. Men drikkevannsbrønnen vår ligger rett foran huset. Luken i dag er en tykk betongblokk som kan åpnes.
Spørsmål: Kan man legge en flat brønndeksel som også kan kjøres over med bilen som skal inn i garasjen? (Den røde gårdspumpen er bare dekorasjon og vil bli fjernet) Eller finnes det kanskje en annen smart løsning?
Visst finnes det kumlokk som kan kjøres over, men spørsmålet er om selve brønnveggene vil tåle det.
Så har du en annen ting å tenke på, og det er at en bil slipper fra seg alle slags kjemikalier. Disse kan renne ned i brønnen.. Kanskje ikke så passende.
Jeg ville enten vurdert å bore en ny brønn på et annet sted eller tegnet huset slik at brønnen ikke blir forstyrret.
Hvis dere har eget avløp også, så tenk på at dette bør ligge "nedstrøms" i forhold til vannbrønnen.
Takk for innspill om brønnveggene. Disse har vi ikke tenkt på. Brønnen er 33 meter og gravd i 1968.
Vi har elbil forsåvidt, men tenker at bilen står inne i garasjen. Jeg vet ikke hvordan man bygger, men jeg tenker at ting inne i garasjen ikke bare sånn renner ut utenfor?
Jeg tenker først og fremst at man vil ha mulighet til å vaske bilen på oppkjørselen, altså foran garasjen der det er nær tilgang til strøm og vann. (Så kommer sikkert noen til å si at man ikke får lov til det, men det er en annen forumtråd).
Hva tror dere om å asfaltere oppkjørselen med kantstein, ha en overvannsbrønn som deretter leder vannet til en annen del av tomten?