Hei
Jeg har en stige opp til loftet og tenkte nå å sette inn en fast trapp i stedet. Den blir bratt, men så får det bli. Det jeg lurer på er hvor langt/høyt det skal være mellom trinnene. Vanlige trapper har jo omtrent 17-18 cm høydeforskjell mellom trinnene. Da jeg laget en trapp til min loftbod brukte jeg disse målene, og den trappen er bratt og det føles veldig merkelig å gå i den, trinnene er for nærme, bør nok gjøre om den ved anledning.
Tilbake til min loftstrapp, høyden gulv-gulv er 2632 mm og åpningen er 1178 mm og bredden på åpningen er 700 mm. Har vært inne på en russisk side hvor man kan legge inn sine mål, og da får jeg en trappeavstand på 260 mm (10 trinn) som jeg synes høres mye ut, men hvis man måler på en stige så er det ganske langt mellom trinnene. Mottar gjerne råd.

mvh/kenth

Sist redigert:
17-18 passer best med en trapp med riktig helling...en såkalt lofttrapp passer nok et sted mellom 20-23 vil jeg gjette...dog vil lofttrappen bli ubehagelig å gå ned i...

Sånn er det, man må rygge ned som når man går i stigen.

Finnes det ingen mulighet for å lage en lengre/bedre trapp?

Nei, hullet finnes der så det er å like situasjonen. Å begynne å gjøre om mellomgulvet med alt som er der, inkludert strøm osv., nei, ikke et alternativ. Har vurdert loftsluke, har sånn i sommerhytta, men nei ser ikke pent ut og i og med at loftet er innredet for overnattinger så vil jeg ikke stenge igjen, men ordne en permanent trapp slik at de som kommer på besøk ikke trenger å klatre i stigen når de må besøke toalettet om natten, men har en trapp om enn bratt.

Sist redigert:
Du kan kanskje lage en trapp der trinnene er dype og smale annenhver trinn. Altså god plass til føttene på halve trappen.

Det har jeg også fundert på, har selv aldri gått i en sånn trapp og de som har, synes det føles rart å ikke få velge hvordan man skal gå. Må kanskje oppsøke en sånn trapp og prøve, for det blir jo bedre plass for løftet av foten.

Dessuten et helt steg under foten så du går litt stødigere men du må alltid begynne med samme fot:).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.