Hei, tenkte å høre om noen her har tips eller erfaringer om hvordan man kan bygge en loftseng som bæres på to vegger. Tanken er at plankene ikke skal deles osv. Tror dere det holder å plugge veggen osv. og deretter skru sammen en ramme med vinkeljern?

På bildet ser dere et eksempel der de har gjort som jeg vil gjøre (har sett uten bjelken under også).

• Loftseng montert på to vegger uten synlig bjelke under, over en stue med sofa og bord. Stegformet trapp fører opp til sengen.
Sist redigert:
Jeg bygde så for et par år siden - spikerplugget en 45x95 regel i hver vegg - pluss en stolpe i det frie hjørnet - la på en vanlig ikeaseng - og bygde en stige - fungerte kjempebra.

Noe må du nok ha i frie hjørnet om du ikke bygger en veldig stabil konstruksjon og fester inn i veggreglene (eller om du har en bærende betongvegg på sengens langside) - kanskje metall i så fall?
Blir ganske mye kraft om du legger 60-100 kg (eller om til og med to personer er der oppe!?) ute i hjørnet. Er jo mer enn 2 m diagonalt fra det andre hjørnet som skal tåle den lasten og 90-120 cm (avhengig av bredde) ut fra langsiden av veggen...

/K

Føles jo ranglete uten en stolpe ned eller noen stolpe/vaier til taket i det frie hjørnet. Sikkert ikke umulig, men det må være en skikkelig stiv konstruksjon for ikke å flekse ubehagelig.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Skal du ha uten støtte i det frie hjørnet så må du trolig bygge med stål og forankre det skikkelig i veggen (i tungbetong eller i bjelkene).

Som sagt, med stolpe holder det med 45x95...

/K

Oscar H G Dyrstad skrev:
tips på virke att bygge selve stommen med?
Med hjørnestolpe ville det holde med 95x45 om du bruker en sengeramme. Kanskje 45x120 eller 45x145 om det føles/ser bedre ut

/K

Om du ikke vil ha stolpe under går det jo å trekke et festepunkt opp til taket i stedet og støtte ytterhjørnet ovenfra i stedet.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Jeg har nettopp bygget to senger. Ble skikkelig fornøyd. Dog, den ene veggen var av en eller annen form for dårlig porøs betong, eller hva det nå er. Men ser ut til å holde bra. Monterte også spotter under med fjæris. Ungene ble helt over seg av begeistring over sengene. De er helt i metall. Har bilder!! Men går vel ikke an å legge dem opp her.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.