Det lenge utsatte hytteoppløftet er nå i planleggingsstadiet. Forhåpentligvis skjer det senere i år, eller neste.

Slik ser det ut nå:
Skisse av stue og veranda med dimensjoner: stue 4620x3760 mm, veranda 3500x2000 mm; viser nummererte punkter for støttebjelker.

For å gjøre fremtidige løft enklere tenkte jeg å redusere antallet punkter som hviler på bakken ved å skyve under ståldragere. Sånn tenkte jeg:

Skisse av en stuges grunnplan med nummererte punkter som viser planlagte støttesteder for stålbjelker. Målangivelser er inkludert.

Jeg tenkte at dragerne får hvile på de numre punktene.

Så hva skal jeg ha for profil? H? I?
Hvilken dimensjon?
Er spennvidden for midtdrageren for lang?

R
Ingenting svar

Er det umulig å løsne verandaen og sette den tilbake?

Nei, det er ikke umulig å løsne den. Dog tror jeg ikke det er nødvendig.

Jeg har ombestemt meg, og kommer til å legge totalt fire bjelker under hytta, vridd 90 grader sammenlignet med mine illustrasjoner i første innlegg. Tre under hytta, og en i forkanten av terrassen (bør kanskje kalle det en veranda, den har tak.).

Etter å ha undersøkt de eksisterende dimensjonene nærmere viser det seg at de eksisterende bjelkene av tre har de omtrentlige dimensjonene 100x100. Om jeg nå bruker trykkimpregnert virke med dimensjon 125x125, så holder det rimeligvis.

Slik det ser ut nå vil den største utfordringen være å få inn de nye bjelkene under hytta. Det er trangt mellom bygningene og terreng.

Nå er hytta løftet. Det endte med at jeg brukte 95x95, bare fordi det var det som var tilgjengelig på kort varsel. Det holdt utmerket. Legger ved bilde når hytta er i løftet.
Gul stuga løftet med jekker, viser provisoriske støtter og justeringer rundt fundamentet.

• Liker
Brainy og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.