Hei
Ved inspeksjon ble det oppdaget at innertaket hang litt ned. Først trodde jeg at det var spikret gips som hadde gitt etter. Når jeg skrudde neste lag utenpå, så det ut som det ble bra.
Men i dag når jeg var oppe på loftet for å rydde før oppgradering av elektrisitet, oppdaget jeg at hanebjelke nr 2 og 3 fra gavl faktisk har sunket i forhold til bjelken som ligger på tvers oppå ifølge bildet. 2 og 3 befinner seg omtrent der antennen ligger på bildet.
Bjelken ligger bra på 1 og 5,6,7 typ.
Så hanebjelkene har rett og slett sunket litt. Det viser seg at bjelken kun er spikret, så det er ikke så rart. Imidlertid ønsker jeg å gjøre to ting.
1. Løfte hanebjelke 2 og 3 så mye det går. Eventuelt kan jeg presse dem opp nedenfra. (Kanskje er det det beste?)
2. Sikre med en slags strekkbestandig beslag, slik at det ikke skjer igjen. Føles ikke som det er nok med en fransk skrue eller lignende i dette tilfellet.
Så kom med ideer om hvordan man gjør dette best.
Tegningen på bildet var for å gjøre en eventuell forlengelse da jeg trodde det var dette som spøkte, men jeg ser ikke det som hovedproblemet akkurat nå.
Ved inspeksjon ble det oppdaget at innertaket hang litt ned. Først trodde jeg at det var spikret gips som hadde gitt etter. Når jeg skrudde neste lag utenpå, så det ut som det ble bra.
Men i dag når jeg var oppe på loftet for å rydde før oppgradering av elektrisitet, oppdaget jeg at hanebjelke nr 2 og 3 fra gavl faktisk har sunket i forhold til bjelken som ligger på tvers oppå ifølge bildet. 2 og 3 befinner seg omtrent der antennen ligger på bildet.
Bjelken ligger bra på 1 og 5,6,7 typ.
Så hanebjelkene har rett og slett sunket litt. Det viser seg at bjelken kun er spikret, så det er ikke så rart. Imidlertid ønsker jeg å gjøre to ting.
1. Løfte hanebjelke 2 og 3 så mye det går. Eventuelt kan jeg presse dem opp nedenfra. (Kanskje er det det beste?)
2. Sikre med en slags strekkbestandig beslag, slik at det ikke skjer igjen. Føles ikke som det er nok med en fransk skrue eller lignende i dette tilfellet.
Så kom med ideer om hvordan man gjør dette best.
Tegningen på bildet var for å gjøre en eventuell forlengelse da jeg trodde det var dette som spøkte, men jeg ser ikke det som hovedproblemet akkurat nå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.083 innlegg
Hva slags takstoler er det?
https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
https://www.traguiden.se/konstruktion/takstolshandboken/takstolstyper/
Har man fjernet en innervegg?
Det ser ut som at det går en masse liner kors og tvers.
https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
https://www.traguiden.se/konstruktion/takstolshandboken/takstolstyper/
Har man fjernet en innervegg?
Det ser ut som at det går en masse liner kors og tvers.
Hei. Takstolene ser ut som følger.BirgitS skrev:
Ifølge bilde C. Det som ligger litt skjevt i den ene v-en er bare for lagring. Ligger gammel spont der.
Ja, det har nok vært et rom der under en gang. Har litt forskjellige rominndelingsforslag ifølge originaltegningene, men vet ikke hva som faktisk ble. (Hus fra -65) Bjelken på hanebjelkene er gammel og likeledes spikeren den er spikret med.
Vurderer om man kan sette kraftige L-vinkler med gjengede bolter imellom. Så kunne man gå og stramme litt etter hvert?
Flaks at jeg ikke har sparklet skjøtene i taket ennå.
Eldre hus kan ha andre typer av takstoler og forankring av dem enn hva som er vanlig i dag.
Det fantes tidligere noe som ble kalt "svensk takstol" osv.
Så sjekk først nøye nøyaktig hvordan de er forankret og satt sammen.
Er det et hus med regelstamme eller plankeramme?
Det fantes tidligere noe som ble kalt "svensk takstol" osv.
Så sjekk først nøye nøyaktig hvordan de er forankret og satt sammen.
Er det et hus med regelstamme eller plankeramme?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.083 innlegg
Vanlige 60-talls fagverkstakstoler altså, og da er det vanligvis ingen bærende vegger under om huset er rektangulært. Kan være annerledes om det er en form for element/modulhus.
Takstolene er dog ikke konstruert for noen last på loftet. Med tanke på at man har lagt inn et gulv (som har glidd fra hverandre) så er det risiko for at noen har oppbevart alt for mye der tidligere.
Fagverk er kompliserte saker og det er ikke enkelt å vite hva som har skjedd og hvordan det bør utbedres. De der linene ser jo ut som at man har opplevd at det har vært problem og forsøkt å utbedre det på en merkelig måte. Jeg anbefaler at du ansetter en byggekonstruktør. Alle inngrep i bærende konstruksjon f.eks. takstoler skal bare gjøres etter en godkjent byggesøknad.
Takstolene er dog ikke konstruert for noen last på loftet. Med tanke på at man har lagt inn et gulv (som har glidd fra hverandre) så er det risiko for at noen har oppbevart alt for mye der tidligere.
Fagverk er kompliserte saker og det er ikke enkelt å vite hva som har skjedd og hvordan det bør utbedres. De der linene ser jo ut som at man har opplevd at det har vært problem og forsøkt å utbedre det på en merkelig måte. Jeg anbefaler at du ansetter en byggekonstruktør. Alle inngrep i bærende konstruksjon f.eks. takstoler skal bare gjøres etter en godkjent byggesøknad.
Hei. Gode spørsmål.Huddingebo skrev:
Huset er et LB-hus med lekter CC 45 i gulv. CC60 i vegger og takstoler med CC 120 med ekstra bjelkelag imellom for å få CC 60 i himlingen. Vet ikke helt om det gir svar på ditt spørsmål?
Hei, det er et LB-hus så det stemmer nok som du skriver.BirgitS skrev:
Vanlige 60-talls fagverkstakstoler altså, og da er det vanligvis ingen bærende vegger under hvis huset er rektangulært. Det kan være annerledes hvis det er en form for element/modulhus.
Takstolene er derimot ikke konstruert for last på loftet. Med tanke på at man har lagt inn et gulv (som har glidd fra hverandre) er det risiko for at noen har oppbevart alt for mye der tidligere.
Fagverk er kompliserte saker, og det er ikke enkelt å vite hva som har skjedd og hvordan det bør utbedres. De der tauene ser jo ut som at man har opplevd et problem og forsøkt å utbedre det på en rar måte. Jeg anbefaler at du ansetter en byggekonstruktør. Alle inngrep i bærende konstruksjon f.eks. takstoler skal bare gjøres etter en godkjent byggemelding.
I midten på spången ca 60cm bredt så ligger riktig spont som man kan gå på. Men resten på sidene er noe tynt skit som bøyer seg og knaker litt fint. Kan godt være at man likevel har oppbevart ting der og at det blitt slik som du sier. Loftet skal fortsatt være loft og ingen oppbevaring eller annet. Er ikke bekymret men liker ikke spikret i en slik situasjon så vil gjerne forsøke å stive opp og gjøre det bedre.
Eneste inngrep er forsterkning ikke fjerning.
Bevisst på at endring på bærende konstruksjon er meldepliktig.
Det har ikke glidd fra hverandre, men er skjøten i de to forskjellige spontene som ligger der.
Løsningen ble slik for noen som eventuelt lurer. Jeg lot den gamle bjelken ligge igjen og skrudde den nye bjelken i denne. Forankret med takåsjern etter at jeg løftet hanebjelkene så mye som mulig. (5-10mm). Satte en lik regel på andre siden så disse to dekker nå hele stuen/kjøkkenet. Og de hviler på skorsteinen i gavlen på den ene siden og oppregulert innervegg i den andre enden. Blir riktig bra.
Klikk her for å svare