Renovator
· Västra Götaland
· 1 117 innlegg
Jeg holder på med en større renovering og har et moment foran meg som gir meg litt hodebry. Hvordan hadde dere gjort her?
Jeg skal renovere gulvbjelkelaget og ta vekk parkett, underliggende gulvspon og besiktige bjelker før jeg legger nytt gulvspon og nytt gulv. Under rommet er det en kjeller.
Hva tror dere, skal jeg prøve å frigjøre skorsteinen litt og heise opp ovnen på en eller annen måte, eller må jeg demontere hele forbaskede skorsteinen (toppmontert modul) med start fra yttertak og ned og ta vekk ovnen helt?

Jeg skal renovere gulvbjelkelaget og ta vekk parkett, underliggende gulvspon og besiktige bjelker før jeg legger nytt gulvspon og nytt gulv. Under rommet er det en kjeller.
Hva tror dere, skal jeg prøve å frigjøre skorsteinen litt og heise opp ovnen på en eller annen måte, eller må jeg demontere hele forbaskede skorsteinen (toppmontert modul) med start fra yttertak og ned og ta vekk ovnen helt?

Rimeligvis må du løfte skorsteinen en bit for å få unna ovnen. Det fremgår ikke av bildet verken hvor lang skorsteinen er eller om den sitter fast noe sted. Jeg ville forsøkt å løfte skorsteinen en bit og sikre den med tau, støtter eller hva som kreves. Deretter flytte ovnen ut av rommet for å komme til ordentlig.
Erik
Erik
Renovator
· Västra Götaland
· 1 117 innlegg
Vet ikke hvordan slike modulskorsteiner sitter fast, de hviler vel på ovnen er jeg redd for...Avemo skrev:Rimeligvis må du løfte skorsteinen litt for å få unna ovnen. Det fremgår ikke av bildet hverken hvor lang skorsteinen er eller om den sitter fast et sted. Jeg ville forsøkt å løfte skorsteinen litt og sikre den med tau, støtter eller hva som kreves. Deretter flytte ovnen ut av rommet for å komme til ordentlig.
Erik
Hadde vært deilig å slippe å demontere hele skorsteinen men modulene står på hverandre, så risikoen er at jeg må rive hele greia.
Må prøve som du sier. Skal se om skorsteinen er frittstående for et alternativ er å "slippe ned" ovnen også da jeg uansett river bjelkelaget.
Klikk her for å svare