Hei! Jeg har et hus som er 1,5 plan. Det er et modulhus bygd i 1990 med takstoler tilpasset for overetasje. Jeg ønsker å flytte det, men siden det er for høyt til å kjøre under viadukter ville det enkleste være om det går an å løfte av overetasjen og ta det i 2 hele store deler.

Som jeg ser det, burde det bare være å kappe vannrørene/avløp samt strøm og løsne takstolene som er festet på ytterveggen og løfte av overetasjen?

Jeg vil naturligvis ansette et firma for dette, men jeg vil vite omtrent hvordan det gjøres :)

Jeg vil helst ikke ta det ned i moduler. Jeg bruker heller penger på å flytte i 2 deler enn å plukke det ned.

Sist redigert:
Mats-S
Hei!

Når du beskriver huset ditt så høres det veldig likt mitt hus, 1,5 etasje modulhus på torpargrunn fra 1983.

Første etasjen består av 2 moduler, løftet dit med 2 kranløft. Så det ville blitt samme moment om man skulle flytte det. Men andre etasje ville aldri kunne løftes med ett løft. Årsaken er at bjelkelaget tilhører de nedre modulene, så det finnes ingenting som holder det sammen hvis man løsner takstolene. Når man satt opp andre etasje var det 3+3 takkasetter, samt 2 gavlspisser. Deretter var det løsvirke for å bygge rommene i andre etasje.

Hvis du skal kunne løfte av andre etasje må den være helt annerledes laget, alternativt må man bygge en provisorisk bunnplate i andre etasje som holder alt sammen.

Kanskje best at du tar en innledende kontakt med et seriøst firma som gjør slike jobber, så får du litt bedre svar med mer substans :-)

Mats-S Mats-S skrev:
Hei!

Når du beskriver ditt hus så høres det veldig likt ut mitt hus, 1,5 plans modulhus på torpargrund fra 1983.

Første etasje består av 2 moduler, løftet dit med 2 kranløft. Så det ville bli samme moment om man skulle flytte den.
Men andre etasje ville aldri kunne løftes med ett løft. Årsaken er at bjelkelaget tilhører de nedre modulene, så det finnes ingenting som holder sammen om man løsner takstolene.
Når man satte på andre etasje så var det 3+3 takkassetter, samt 2 gavltopper. Deretter var det løst treverk for å bygge rommene i andre etasje.

Hvis du skal kunne løfte av andre etasje så må den være helt annerledes gjort, alternativt så får man bygge en provisorisk bjelkelag i andre etasje som holder sammen alt.

Kanskje best at du tar en innledende kontakt med et seriøst firma som gjør slike jobber, så får du litt bedre svar med mer substans :)
Ok jeg tenkte meg at hele taket bærer på takstolene og lykkes man bare å løfte i alle disse så er vel resterende intakt på de nedre modulene. Regner med en del arbeid men å måtte rive ned så mye høres ut som altfor tidkrevende. Får nok kontakte et firma og høre om de har flyttet noe lignende.

Mats-S
H heathrow skrev:
tenkte meg at hele taket bærer på takstolene
Akkurat, men bjelkelaget (som er bygget på modulene til første etasje) spiller også en viktig rolle i stabiliteten, slik at ikke taket "imploderer".
Men proffene har kanskje en løsning på det også ;-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.