11.987 lest ·
21 svar
12k lest
21 svar
Lockpanel vs liggende faspanel?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Jo, kontur er mørkere. Tror det blir den da det blir større kontrast med hvite tilfeldige sidebord og lister.KnockOnWood skrev:Kontur er mye mørkere, ikke sant?
Det går nok ikke å løse uten å prøve male litt.
Eller ta en spasertur/kjøre rundt og se på hus, banke på og spørre hva slags farge det er.
Det har jeg faktisk gjort en gang
(Vil du ha veibeskrivelse og adresse? Det er bare 500 km)
PS
Jotuns fargebetegnelser er forførende vakre.
Nå har vi malt med Morgendis. Forrige huset malte vi i Grændegul. Høres det ikke trivelig ut!
Mine 2 nærmeste naboer har morgendis respektive kontur. Gjør det hele enda vanskeligere!
Byr du på kaffe så hvorfor ikke
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ettersom det er så lang reise så blir det både sukker og fløte tilhantverkare1 skrev:
Håndverkere er alltid velkomne!
For resten, du trenger ikke male alle vegger i samme farge.
Jeg husker den gamle skipsførerhistorien om en smugler i Bohuslän.
Sjøsiden på huset var hvit, men baksiden var rød.
Så tollerne siktet inn seg på det hvite huset, dit de så at smuglerne dro opp sitt kontraband.
Men når de seilte rundt øya til lesiden og la til, fant de ikke noe hvitt hus.
De måtte slukøret dra hjem igjen.
Kanskje litt off topic
Sist redigert:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Haha!KnockOnWood skrev:Ettersom det er så lang reise så blir det både sukker og fløte til
Håndverkere er alltid velkommen!
For resten, du trenger ikke male alle veggene i samme farge.
Jeg husker den gamle skipperhistorien om en smugler i Bohuslän.
Sjøsiden på huset var hvit, men baksiden var rød.
Så tollerne siktet inn det hvite huset, dit de så at smuglerne dro opp sitt kontraband.
Men når de seilte rundt øya til lesiden og la til, så fant de ikke noe hvitt hus.
De måtte slukøret dra hjem igjen.
Kanskje litt off topic![]()
Elsker slike historier, får meg til å tenke at alt var bedre før. Vet ikke hvorfor.
KnockOnWood du har ikke flere bilder av din bolig å vise?
Vi skal male huset vårt grått, men synes de jeg har sett er enten for blå eller beige... men huset ditt ser perfekt grått ut
Vi skal male huset vårt grått, men synes de jeg har sett er enten for blå eller beige... men huset ditt ser perfekt grått ut
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Her kommer noen bilder fra i dag. Fargene er som jeg tidligere har skrevet Jotun Demi Dekk Ultimate Morgondis, fargekode S1500-N på bolighuset. Flügger Alkydoljefarge, fargekode S2500-N på garasje og stall. En liten forskjell, som egentlig ingen legger merke til, men som vi (og maleren) syntes var gøy.Lill-Jonases skrev:
Hvordan man opplever fargene, som varme eller kalde, avhenger nok mye av lysforholdene. Er det klart sollys, så er fargen nøytral. Er det himmellys uten sol, så ser det blåaktig ut. Og er det solnedgang, med mye rødt sollys, så blir fargen varm.
Men i det store og det hele er det en normalt disig farge. Noen bilder til fra en solrik vårdag altså:

Tusen takk! Gøy å få se fargen på et hus fra litt ulike vinkler samt nær og langt ifra. Min samboer er mest begeistret for morgendis (etter å ha sett ditt bilde fra begynnelsen) og jeg liker den samt to andre som jeg har sett på nettet, "antikgrå" og "pastellgrå", så nå blir det å dra tilbake til fargehandleren og ordne fargeprøver 
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Alt skal jo dekkmales med to strøk etter grunningen.
Så en måte å bestemme seg på kan jo være å i første strøket male en bit i den ene nyansen og en annen bit ved siden av med den andre.
Så setter dere dere ned og grubler, diskuterer og eventuelt kaster kron eller mynt
Og så tar dere den valgte fargen til resten av første strøket og hele andre strøket.
Så en måte å bestemme seg på kan jo være å i første strøket male en bit i den ene nyansen og en annen bit ved siden av med den andre.
Så setter dere dere ned og grubler, diskuterer og eventuelt kaster kron eller mynt
Og så tar dere den valgte fargen til resten av første strøket og hele andre strøket.
Klikk her for å svare