11.987 lest ·
21 svar
12k lest
21 svar
Lockpanel vs liggende faspanel?
Finnes det noen praktisk forskjell på lockpanel i forhold til liggende faspanel? Foruten det kosmetiske.
Er det noe som beskytter bedre enn det andre eller har andre fordeler/ulemper?
Dette gjelder for panel på hus.
Er det noe som beskytter bedre enn det andre eller har andre fordeler/ulemper?
Dette gjelder for panel på hus.
Noen kjempestore forskjeller er det jo ikke, men en fordel som jeg ser med liggende panel er at man kan bruke tynnere spikrelekter da den kan festes direkte på hver stående stender, dette gjelder jo bare når stenderverket ikke er krysslagt som det kan være på nyere hus for å romme litt ekstra isolasjon.
En fordel til er jo at spikrelekten blir stående og hindrer således ikke drenering av fukt bak panelen. Dette er dog ikke noe stort problem med stående panel heller annet enn på steder som er utsatt for ekstrem slagregn!
En fordel til er jo at spikrelekten blir stående og hindrer således ikke drenering av fukt bak panelen. Dette er dog ikke noe stort problem med stående panel heller annet enn på steder som er utsatt for ekstrem slagregn!
Ytterligere en fordel med liggende panel er vel at det er enklere å sette opp, man slipper å regne på avstand mellom bord med hensyn til hjørner, fôr rundt vinduer og dører og liknende.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Foruten Vectrexs kloke synspunkter (
) finnes to fordeler til synes jeg:
- Den liggende fasade eller spontede panelen er mye tettere mot slagregn enn stående låklekter-/låklistpanel. Det blir ingen sprekker der vann kan renne inn.
- Det er lett å ved behov bytte en eller to bord nederst hvis det begynner å bli råteskader (som jo alltid starter nederst). På en stående panel må hele bordene byttes helt opp, eller så må man gjøre stygge og teknisk dårlige skjøter.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg tar bare mitt enetasjes hus som referanse, der velger jeg jo selv om jeg vil ha skjøter på min stående panel, i mitt tilfelle selvfølgelig helt uten. Hadde jeg hatt liggende panel så hadde jeg jo vært nødt til å ha noen. Jeg har ingen erfaring med liggende panel men det føles jo som om skjøtene blir et svakt punkt.KnockOnWood skrev:
Har sett et par hus som har vinduslistene utenpå den liggende panelen som går hele veien fra jord til topp for å skjule skjøten, men det var sannelig lite pent.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Er ikke det der typisk for fabrikksbygde hus.MUSS skrev:
De må jo dele panelen ved modulskjøtene, så da kan det bli et par ekstra "list" på panelen.
Men det gjør de vel ikke ved vinduene da selvsagt.
Jeg er enig i at det ikke er pent.
Men det er klart at hver skjøt er et svakt punkt.
Hvis du orker å vente i sju år kan jeg rapportere hvordan det har gått med mine panelskjøter.
Da er huset ti år
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Utseendet er viktig, og det er jo flott!Anna1984 skrev:
Slik ser det ut hos meg (Hva man lengter etter sommeren)

Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det er faktisk to grå nyanser.
Bolighuset er Jotuns Demidekk "Morgendis" fargekode S1500-N
Stallen (garasjen er nesten lik men vises ikke, det er bak fotografen) er Flüggers alkydoljefarge med fargekode S2500-N.
Småhusene er altså et hakk mørkere, men forskjellen vises bare om man ser nøye.
Vi er i alle fall selv veldig fornøyde med resultatet.
Bolighuset er Jotuns Demidekk "Morgendis" fargekode S1500-N
Stallen (garasjen er nesten lik men vises ikke, det er bak fotografen) er Flüggers alkydoljefarge med fargekode S2500-N.
Småhusene er altså et hakk mørkere, men forskjellen vises bare om man ser nøye.
Vi er i alle fall selv veldig fornøyde med resultatet.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Aha!KnockOnWood skrev:Det er faktisk to grå nyanser.
Bolighuset er Jotuns Demidekk "Morgondis" fargekode S1500-N
Stallen (garasjen er nesten lik, men synes ikke, det er bak fotografen) er Flüggers alkydoljefarge med fargekode S2500-N.
Småhusene er altså et hakk mørkere, men forskjellen vises bare hvis man ser nøye etter.
Vi er i alle fall selv kjempefornøyd med resultatet.
Jeg har sittet hele kvelden og sett på forskjellige bilder av nettopp demidekk morgondis samt demidekk kontur.
Kan ikke bestemme meg...
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Kontur er mye mørkere, ikke sant?hantverkare1 skrev:
Det går neppe å løse uten å prøvemale litt.
Eller promener/ kjøre rundt og se på hus, banke på og spørre hva det er for farge.
Det har jeg faktisk gjort en gang
(Vil du ha veibeskrivelse og adresse? Det er bare 500 km
PS
Jotuns fargebetegnelser er forlokkende vakre.
Nå har vi malt med Morgondis. Forrige hus malte vi i Grændegul. Det høres da koselig ut!