32.933 lest ·
136 svar
33k lest
136 svar
Lydisolere for sex
Hjelper kanskje ikke TS, men dere som kan påvirke planløsningen, sørg for at ikke soverom mellom foreldre og barn ligger vegg i vegg eller over og under hverandre.
Man ser massa eksempler på at man ikke har tenkt på den aspekten når huset ble tegnet.
Man ser massa eksempler på at man ikke har tenkt på den aspekten når huset ble tegnet.
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Dette var faktisk en aspekt vi hadde med i beregningene da vi kjøpte huset for noen tiår siden. Vårt soverom er plassert langt unna ungenes soverom, med flere dører imellom samt en stue imellom.
Det burde være standard at man legger "master bedroom" tydelig adskilt fra øvrige soverom i typiske hus, absolutt aldri "vegg i vegg".
Det burde være standard at man legger "master bedroom" tydelig adskilt fra øvrige soverom i typiske hus, absolutt aldri "vegg i vegg".
Jeg har et tips. Da vi bygde, satte vi garderober i veggen mot barnerommet som grenser til vårt soverom. Fire garderober, to vendt mot hvert rom.M MagHam skrev:
Endelig et relevant spørsmål på BH! Som ovenstående løste vi det også gjennom plantegningen da vi tegnet huset. Og en dobbeltreglet solid vegg mellom soverommet og allrommet. Så let etter hus med rimelige forutsetninger blir rådet
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 954 innlegg
Dra utenpåliggende el i rommet er det sikreste. Da kan man klare seg på bare et lite hull for gjennomføringen (1x EKK kabel) som man fyller igjen med fugemasse.H Harald Blåtumme skrev:Hva du merker når du graver dypere i dette med å ordne fullstendig lydisolering er at det ikke bare handler om å ha tunge doble/triple gipsplater på veggene, vettige avvekslinger mot bæringer etc - det finnes massevis å lese om hvordan man f.eks. ordner et bra lydstudio som sagt.
Det handler også om at man må sørge for at alle elboksene er tette så ingen lyd forplanter seg via rørende (forbausende mye lyd kan videreføres via disse), deretter at det er en tung lydklassifisert dør med ordentlig tetning rundt så det ikke finnes noen sprekker. Ikke minst viktig er å ordne lyddempet overluft så man har fornuftig ventilasjon, skal jo trekke luft fra f.eks. soverom i fornuftig tempo, men lydisolert.
Jeg har ikke hatt anledning til å dra dette helt ut, men det finnes sikkert folk som vil gjøre det, ikke bare for trådens opprinnelige formål, men for å isolere for eksempel et øvingslokale, eller lydstudio. Eller kanskje få noen ideer om hvordan man kan få en sentralt plassert do til å bli ganske lydisolert![]()
Da jeg var på Nordbygg i vår, hadde de laget en demobygning med produktene sine. Høy musikk ble spilt i et rom, i det tilstøtende rommet kunne man knapt høre det. Mistenker at det kanskje ikke fungerer så bra for lavfrekvente lyder, ingen anelse faktisk, men kan være et produkt å sjekke ut ved nybygg. Husker at det var sugpasning på døren dog.
Riktig bra spørsmål synes jeg og selvfølgelig skal dere få slippe løs.
Kan nok ikke gi noe annet råd enn heldekkende teppe massiv dør osv osv som øvrige har foreslått.
Det eller komme med en unnskyldning at drømt mareritt fått krampe slått i lilletåen
Er vel mest diskantlyd sex handler om hvilket jeg selv finner vanskelig å isolere mot. Har hørselskade som gjør at jeg hører basslyder lavt men diskantlyder høyt. Mange som synes min stereo er feil innstilt på grunn av dette
minste lille klirring med f.eks. bestikk og nøkler kan virkelig skjære i ørene. Tepper og gardiner hjelper en del og det jeg grubler på nå er om trepanel litt overalt kan hjelpe. Ikke akkurat akustikkpanel men mer 70-talls stil med vanlig trepanel på veggene. Uten gulnet furu selvfølgelig.
Kan nok ikke gi noe annet råd enn heldekkende teppe massiv dør osv osv som øvrige har foreslått.
Det eller komme med en unnskyldning at drømt mareritt fått krampe slått i lilletåen
Er vel mest diskantlyd sex handler om hvilket jeg selv finner vanskelig å isolere mot. Har hørselskade som gjør at jeg hører basslyder lavt men diskantlyder høyt. Mange som synes min stereo er feil innstilt på grunn av dette
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 954 innlegg
Tre hjelper dårlig, ribber for å kontrollere refleksjoner, bygge lydfeller og så absorbenter er det som gjelder.V Vildparti skrev:Riktig bra spørsmål synes jeg, og selvfølgelig skal dere få slippe løs.
Kan nok ikke gi noen annet råd enn heldekkende teppe massiv dør osv osv som øvrige har foreslått.
Det eller komme med en unnskyldning for at du har drømt et mareritt, fått kramper, slått lilletåa
Det er vel for det meste diskantlyd sex handler om, hvilket jeg selv synes er vanskelig å isolere mot. Har hørselskade som gjør at jeg hører basslyder lavt men diskantlyder høyt. Mange som synes stereoen min er feil innstilt pga detteminste lille klirr med f.eks. bestikk og nøkler kan virkelig skjære i ørene. Tepper og gardiner hjelper en del og det jeg funderer på nå er om trepanel litt overalt kan hjelpe. Ikke akkurat akustikkpanel, men mer 70-talls stil med vanlig trepanel på veggene. Uten gulnet furu selvfølgelig
Synd, hadde håpet at det skulle lette i sammenligning med hule gipsvegger. Siden vi flyttet fra leiligheten med betong og gips i stuen til huset med skråtak og panel, har vi måttet ha TVen på høyere volum enn i leiligheten, antok at det skyldtes panelet men kanskje handler om skråtaket og størrelsen på rommet.Johannes Carlsson skrev:
Har aldri forstått hvorfor arkitekter ikke alltid prøver å ha foreldrenes soverom så langt fra barnas soverom som mulig nettopp p.g.a. sexlyder, men isolasjon er jo også bra, føles vel bare litt pinlig for alle vet jo hvorfor, men ganske åpenbart også egentlig. 😀
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 954 innlegg
Størrelse på rommet er største årsaken. Høyttalere får også refleksjoner fra vegger som forsterker lydopplevelsen. Synes det oftest er behagelig med de fleste overflater godt dempet og så 1-2 av 6 overflater harde. en tydelig refleks og så dempetV Vildparti skrev:Synd, hadde håpet på at det skulle lette i sammenligning med hule gips vegger. Siden vi flyttet fra leiligheten med betong og gips i stuen til huset med skråtak og panel så har vi trengt å ha TVen på høyere volum enn i leiligheten, antok at det skyldtes panelet men kanskje handler om skråtaket og størrelse på rommet
Trolig tenker man "der plasserer vi soverommene". Men går glipp av interaksjoner, selvfølgelig.HOBBY ARCHITECT skrev:
Så kan man kikke på litt nybygg for å forstå at man bør nok sjekke arkitekten først før de får tegne