Hei! Håper at jeg er på riktig forum nå (ellers kan dere gjerne tipse meg om hvor jeg skal henvende meg.)
Jeg trenger tips om hvor jeg kan lete etter lister. Søker lister til en plassbygd bokhylle som vi holder på å bygge. Listene skal dekke mdf-kantene (hylleplanene er 16 mm og "sideveggene" er 48 mm (tre mdf-plater som står mot hverandre).

Når jeg leter etter lister finner jeg ingen som er symmetriske... (Alle er ment som lister f.eks gulvlister er jo ikke like i "overkant og underkant om dere forstår hva jeg mener.)
Det er altså ikke glatte lister jeg er ute etter men en slags almueprofil. Må være like i både over- og underkant på langsiden om dere forstår hva jeg mener... Hvor skal jeg lete? (Og hva kalles de for, kanskje jeg er helt på villspor når jeg søker på "lister"?)
Håper på svar!!

Helt symmetriske lister er det som sagt lite av blant listverk og lignende. Sjekk blant "dekorlister," det er i hvert fall under den overskriften som jeg har funnet noen (dog hos firmaer her i Stockholmsområdet så akkurat det hjelper jo ikke deg).

Til hylleplanene tenker jeg at symmetriske profilerte lister med bare 16 mm bredde nok er veldig vanskelige å finne i byggevarehandelen. Jeg funderer på om det kan være verdt å sjekke med et rammeverksted eller noe i den stilen..?

Ellers tror jeg at hvis det var jeg, ville jeg for den smale listen vurdere å kjøpe noe rett virke, f.eks. firkantstav, og frese profilen selv. Det får ikke plass så mye på 16 mm bredde, så det blir bare noe enkelt, f.eks. en kvartstavsprofil langs begge kantene. Det finnes freser med kulelager for sånt, så det er en lett fresing selv om man er nybegynner på det ... krever ikke en særlig god fres heller, det holder med en billig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.