Hei, håper jeg har kommet til omtrent riktig forum.
Noen som vet hvordan jeg fikser dette på penest (og enklest) måte, listen sitter ikke inntil veggen når vi har spikret den.
Sparkel? Hvit silikon? Tre? Alle løsninger mottas bortsett fra å gjøre om hele dørkarmen.

• Dørkarm med list som ikke sitter tett mot veggen, med synlig mellomrom mot en trettone gulvflate i bakgrunnen.
  • En list ved en døråpning som ikke sitter tett mot veggen. Utsikt til et hjørne med glasskap i bakgrunnen.
O Olivia Mikaelsson skrev:
Hei, håper jeg har kommet til noenlunde riktig forum.
Noen som vet hvordan jeg fikser dette på penest (og enklest) måte, listen sitter ikke inntil veggen når vi har spikret den.
Sparkel? Hvit silikon? Tre? Alle løsninger mottas bortsett fra å gjøre om hele dørkarmen.
Skal selvfølgelig male karm og list innen nær fremtid

Kvartslist? Akrylfog?

Hvordan er den spikret ser litt ut som din sitter litt skjevt. Hadde det ikke gått å fikse så hadde jeg bunnet med en list som spikres fast gjennom fôret og deretter dekket det siste med latexfug.
Bare et spørsmål når du legger, listen på et gulv er den da helt rett? Ganske ofte slår seg lister vi maling.

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Prøv å spikre nærmere karmen, men fortsatt i ytterkant på listen.
Det er antagelig ingen tre som spikeren får feste i der dere har spikret.
Får den bare feste i tre, så kan du bøye inn listen, men med bekostning at jernkngen åpner seg, så du kommer uansett ikke unna å finne frem sparkel/ latexfugen.
Bruk absolutt ikke silikon, da det ikke er overmalbart.

T topmount skrev:
Hvordan er den spikret ser litt ut som din sitter litt skjevt. Hadde de ikke gått og fikse så hadde jeg bunnet med en list som spikres fast gjennom kledningen og deretter dekket det siste med latexfug.
Bare et spørsmål når du legger, listen på et gulv er den da helt rett? Ganske ofte vrir lister seg ved maling.
T topmount skrev:
Hvordan er den spikret ser litt ut som din sitter litt skjevt. Hadde de ikke gått og fikse så hadde jeg bunnet med en list som spikres fast gjennom kledningen og deretter dekket det siste med latexfug.
Bare et spørsmål når du legger, listen på et gulv er den da helt rett? Ganske ofte vrir lister seg ved maling.
ska være rett, derimot sitter spikeren ganske langt inn mot åpningen, da det er betong lenger ut.

Denne listen satt oppe før og var litt samme sak da, derfor min gjetting at det er veggen som er ujevn (gammelt hus) det er samme sak på den andre siden av veggen på samme side også

L L-OFast skrev:
Prøv å spikre nærmere karmen, men fortsatt i ytterkant på listen. Det er antagelig ikke noe tre som spikeren får feste i der dere har spikret. Får den bare feste i tre kan du bøye inn listen, men med bekostning at jernkngen åpner seg, så du kommer uansett ikke unna å ta frem sparkel/lateksfugen. Bruk absolutt ikke silikon da det ikke er overmalbart.
Takk for svar. Kan dessverre ikke spikre i ytterkant da det er betong. Det er sannsynligvis dørkarmen og veggens konstruksjon som gjør dette.

Hvis det ikke bare er nok å spikre i ytterkanten av den så er nok den eneste løsningen å ta den bort igjen og høvle ned kanten så den ikke hviler i midten av listen men i begge kantene.

• Liker
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
Tips! Bor en plugg i betongveggen som du deretter spikrer listen i. Pleier å bruke 7,5mm bor og 8mm rundstav.

• Liker
ulfben og 1 annen
  • Laddar…
richardtenggren
Jeg har brukt spikerplugg(for klammer) når jeg limte lister, for å få litt press. Det fungerte fint, dog litt kronglete da man må treffe riktig.
En annen gang brukte jeg små spikerplugg beregnet for list, som jeg forsenket og sparklet igjen, fungerte veldig bra.

Latexfug, malingsfug.

Et alternativ hvis du ikke vil bruke treplugg er å bruke monteringslim på listen før den spikres. Sett trykk mot listen en stund ved hjelp av en støtte/gammel list/gardinstang, ja hva du har. Deretter bruker du latexfug i kanten.

Synes det ser ut som karmen ikke sitter i nivå med veggen, men er litt innenfor veggen.
Bedre at karmen er litt utenfor veggen.
Kan nok ordnes ved å "bygge ut" karmen med en smyglist, foreslått 8x21 mm, mellom karm og list så listen ikke "rider" på veggkanten. Kompletteres gjerne med lim mellom vegg og list når man fester listen med spiker/dykkert gjennom smyglisten inn i karmen
https://www.byggmax.se/smyglist-p08668015

Jeg har renovert gangen min med pussede vegger på lettbetong hvor dørkarmene var montert før pussing. For å få det til å passe måtte jeg frese ut ekstra på baksiden av listen og bruke kombinert lim og spiker samt sette i press mens limet tørket.
En trelist med et innskåret spor, tilpasset en dørkarm med pussearbeid på lettbetongvegger, holdes i hånden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.