Vi har hatt håndverkere her som har satt inn nytt innertak i underetasjen med spotlights. Det nye taket flyter gjennom 2 rom på totalt ca 70 kvm. Nå etter ca 1,5 måned har det oppstått tydelige skygger/linjer i taket i skjøtene mellom gipsplater. Vi ser dette på et titalls steder og har nå bedt håndverkeren komme tilbake og se på dette.
Jeg vet ikke hvor tett de har regulert eller hvilken type gipsplater de har satt inn, men de har i alle fall satt platene "om lott" (altså, skjøtene er på litt ulike steder, ikke en lang linje gjennom hele taket). Reglene er montert mot vegg samt på det gamle innertaket (så vi har ca 8 cm lavere takhøyde nå).
Hva kommer dette av? Har de regulert med for store avstander, festet platene for dårlig, sparklet for dårlig, brukt feil materialer/produkter (tenker da først og fremst på sparkel, har lest/hørt et sted at det finnes noe sparkellim eller hva det heter) eller hva?
Hvordan skal dette utbedres, er det omsparking/sliping/maling av hele taket som gjelder eller har dere noen andre råd? Jeg vurderer å få hit en annen håndverker for å få deres vurdering, stoler ikke helt på de første håndverkerne.
HJELP!
Jeg vet ikke hvor tett de har regulert eller hvilken type gipsplater de har satt inn, men de har i alle fall satt platene "om lott" (altså, skjøtene er på litt ulike steder, ikke en lang linje gjennom hele taket). Reglene er montert mot vegg samt på det gamle innertaket (så vi har ca 8 cm lavere takhøyde nå).
Hva kommer dette av? Har de regulert med for store avstander, festet platene for dårlig, sparklet for dårlig, brukt feil materialer/produkter (tenker da først og fremst på sparkel, har lest/hørt et sted at det finnes noe sparkellim eller hva det heter) eller hva?
Hvordan skal dette utbedres, er det omsparking/sliping/maling av hele taket som gjelder eller har dere noen andre råd? Jeg vurderer å få hit en annen håndverker for å få deres vurdering, stoler ikke helt på de første håndverkerne.
HJELP!
Sist redigert:
Har opplevd det samme. Kan være vanskelig å få det helt jevnt uten sprekker og skygger, spesielt hvis det er en stor flate med sterkt lysinnslipp. Min egen erfaring er at hvis man bruker papirremsor og hovedsakelig gipsbruk for å fylle ut skjøtene så blir resultatet mye bedre enn om man bruker veggremsor og kun sandsparkel.
Ok, takk så mye. Jeg har også lest at papirremsor er å foretrekke. Akkurat nå vurderer jeg å rett og slett vente ytterligere 6 måneder og så få håndverkerne hit for å utbedre problemet. Regner med at taket/regulverket da har satt seg og at treverket ikke skal bevege seg mer. Hva tror du om det?
Gipstak kan dessverre se ut på den måten du beskriver selv om platene er riktig montert og riktig strimler har blitt brukt. Selvfølgelig øker risikoen for sprekker dersom montering og malerarbeid ikke har blitt utført fagmessig. Malerarbeidet er vanskelig å kontrollere i etterkant uten å gjøre skade på taket. Derimot kan du kontrollere avstanden mellom stenderne med måleutstyr, og hvis senteravstanden er feilaktig, har du noe konkret å meddele håndverkeren.
Forutsatt at platene ikke er montert helt feil, burde den beste løsningen være å spenne fiberduk i taket og male om.
Lykke til!
Forutsatt at platene ikke er montert helt feil, burde den beste løsningen være å spenne fiberduk i taket og male om.
Lykke til!
Jeg antar at det er snakk om et trehus?
I så fall må man huske at tre kan ha relativt store sesongavhengige bevegelser.
Dette merkes mer jo større lengde som påvirkes.
Det jeg prøver å si er at dine håndverkere ikke nødvendigvis har gjort en feil, men at fenomenet du har observert nok ikke kan unngås under de forutsetningene som gjelder.
Fiberfilt er nok også mitt beste råd.
I så fall må man huske at tre kan ha relativt store sesongavhengige bevegelser.
Dette merkes mer jo større lengde som påvirkes.
Det jeg prøver å si er at dine håndverkere ikke nødvendigvis har gjort en feil, men at fenomenet du har observert nok ikke kan unngås under de forutsetningene som gjelder.
Fiberfilt er nok også mitt beste råd.
Tusen takk. Jeg var jo også inne på at sesongavhengigheter har stor påvirkning siden vi bor i trehus, og det har jo vært ekstremt kaldt nå f.eks. Det styrker min teori om at vi skal avvente 6 måneder eller så for å utbedre dette (med fiberfilt som dere sier). Så finnes det jo ingen garanti for at det ikke oppstår igjen, men jeg vil at det "beveger seg klart" akkurat nå i alle fall, før vi utbedrer det.
Arbeidet er jo utført av fagfolk, og jeg kan ikke selv se at det skulle være dårlig utført. Men jeg skal sjekke regelavstanden.
Arbeidet er jo utført av fagfolk, og jeg kan ikke selv se at det skulle være dårlig utført. Men jeg skal sjekke regelavstanden.
Klikk her for å svare