Hei, holder på med et tidligere lager/garasje som jeg har etterisolert og nå holder jeg på med å rette opp taket. Skal sette rupanel i taket, tykkelsen på denne er 28 mm. Spørsmålet jeg har er om jeg kan sette bjelkene med en avstand på 800 mm cc?
Kan utfylle konstruksjonen i taket. Flatt tak, selvbærende ramme, med et allerede eksisterende bjelkverk (dette er ikke bærelinjen) som ligger på 400 cc.
Takknemlig for et raskt svar... Står med spikerpistolen i hånden og klør meg i hodet.
Kan utfylle konstruksjonen i taket. Flatt tak, selvbærende ramme, med et allerede eksisterende bjelkverk (dette er ikke bærelinjen) som ligger på 400 cc.
Takknemlig for et raskt svar... Står med spikerpistolen i hånden og klør meg i hodet.
Råspont pleier å være 21-22mm eller 17mm, men du har funnet en virkelig kraftig variant?
Råspont pleier man jo å spikre opp på takstoler i 1200mm cc, så 800mm kan jo ikke være noe problem.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5092&contextPage=5950
Råspont pleier man jo å spikre opp på takstoler i 1200mm cc, så 800mm kan jo ikke være noe problem.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5092&contextPage=5950
Hmmm njaaa tok kanskje i litt for mye råsponten er nok bare 22...
Men som du sier så burde det ikke være noen problemer men stiller spørsmålet for å være på den sikre siden....
Men takk for et raskt svar..
Spikerpistolen begynner å bli litt tung nå hehehe
Men som du sier så burde det ikke være noen problemer men stiller spørsmålet for å være på den sikre siden....
Men takk for et raskt svar..
Spikerpistolen begynner å bli litt tung nå hehehe
Har du 95mm spånt?
Jeg hadde 95mm og "juksa" og spikra bare med en spiker ved hver taksperre. Foruten de tre første radene ved takfoten, de to siste ved møne og ved ytterste taksperre ved gavlen, på disse stedene spikra jeg med to spiker. Jeg brukte også 65mm spiker.
Jeg vet ikke helt hvor riktig det er, men jeg har sett anbefalinger på at det holder, samtidig vet jeg at mange spikrer med to spiker overalt. Kanskje bare av gammel vane?
Men når 8 tonn takstein kom på, så kan jeg ikke helt se hvordan det der ikke skulle holde. Samt at jeg bare har 30° takvinkel.
Jeg hadde 95mm og "juksa" og spikra bare med en spiker ved hver taksperre. Foruten de tre første radene ved takfoten, de to siste ved møne og ved ytterste taksperre ved gavlen, på disse stedene spikra jeg med to spiker. Jeg brukte også 65mm spiker.
Jeg vet ikke helt hvor riktig det er, men jeg har sett anbefalinger på at det holder, samtidig vet jeg at mange spikrer med to spiker overalt. Kanskje bare av gammel vane?
Men når 8 tonn takstein kom på, så kan jeg ikke helt se hvordan det der ikke skulle holde. Samt at jeg bare har 30° takvinkel.
cc 600mm og enkelgips er jo ganske standard, så øker du til cc800 men samtidig legger til 17mm råspont kan det neppe bli svakere eller mer ustøtt. Jeg tror nok at selv med cc1000 så blir det nok bra.
Men OK, jeg gjetter bare, dog etter beste evne og med all den kunnskap og følelse jeg kan oppby. Jeg ville selv uten omsvøp gamble på cc800 uten å være det minste bekymret. Og jeg tror nok at jeg også ganske lett kunne hatt cc1000.
Men likevel lurer jeg litt, hvorfor vil du glese ut bjelkene litt? Det er jo i det minste ikke noen store penger i noen ekstra meter regelvirke ...
Men OK, jeg gjetter bare, dog etter beste evne og med all den kunnskap og følelse jeg kan oppby. Jeg ville selv uten omsvøp gamble på cc800 uten å være det minste bekymret. Og jeg tror nok at jeg også ganske lett kunne hatt cc1000.
Men likevel lurer jeg litt, hvorfor vil du glese ut bjelkene litt? Det er jo i det minste ikke noen store penger i noen ekstra meter regelvirke ...
Nei noen penger er det jo ikke. Jeg reglserer på tømmervegger og som alltid i gamle hus må man tilpasse seg etter eksisterende mål og masse dritt som er i veien. 400 c/c føltes litt overkill, derav spørsmålet.
Men nå har jeg ligget hele natten og vurdert om jeg skulle rive hele dritten i stedet. Får bli en ny tråd
Men nå har jeg ligget hele natten og vurdert om jeg skulle rive hele dritten i stedet. Får bli en ny tråd
Medlem
· Stockholm
· 4 638 innlegg
Jeg reglar alltid 600cc, noen ganger kan man ta utgangspunkt i en dør eller vindu, men siden jeg alltid kryssreglar og setter OSB og gips utenpå føles det enkelt med tilpasning av isolasjon osv.
Skal du råspunte kan du jo freebase gudsomhaver ;-)
Skal du råspunte kan du jo freebase gudsomhaver ;-)
Klikk her for å svare