Hei!
Et par spørsmål (fra novise) ang vårt bygg av 20kvm lillstuga (3.6*5.2m):

1) Hva bør man velge:
En limtrebjelke (66*330) på 5.2 meter, eller
Langsgående takbjelker med en takstol i midten som støtte?

2) Om man velger limtrebjelke-alternativet, må man feste takbjelkene ved å legge dem oppå limtrebjelken, eller kan man like gjerne feste dem mot bjelken på siden?

3) Kan man legge innergulvet som råspont istedenfor gulvsponplate, om man uansett har tenkt å legge type IKEA klikk-parkett på? Burde jo bli billigere?

Mvh
//Staffan
 
I
Du kan fint velge en mønebalke på 5,2 meter og til den (på sidene) feste takbjelker slik at mønebalken blir minimalt synlig i taket. I så fall skal du bruke spesielle bjelkesko for den leggingen. (Om dimensjonen er tilstrekkelig vil jeg ikke uttale meg om da jeg a) ikke vet hvor huset ligger b) ikke vet takvinkelen c) ikke vet hvilken kvalitet på L-trematerialene du mener.)

Og selvfølgelig kan du legge innergulvet med råspont (med risiko for knirk), men hvorfor når det er så mye enklere å bruke gulvsponplate med fals og not uten risiko for knirk?
 
1) Dimensjonen fikk jeg fram gjennom det der gratis dimensjoneringsprogrammet (huset ligger på vestkysten/Bohuslän, takvinkel typ 15-20 gr, og det er bare takpapp samt 120mm isolering som skal til).

2) Tja jeg trodde det skulle være mye billigere med råspont, og ikke at det risikerte å knirke...det var et godt (mot)argument..

//Staffan
 
Det blir nok ikke billigere med råspont. En rask sjekk på Byggmax hjemmeside viser at gulvspån koster 70kr/kvm mens råspont koster 88.
 
Puffer igjen for spørsmålet..finnes det noe man ville foretrukket på en forstørret friggebod som er 3.6m bred og 5.2m lang?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.