3.483 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Limtredrager, bare 182 cm i takhøyde. Hva gjør jeg?
I kjelleren finnes en limtrebjelke som senker den ellers lave takhøyden på 210 cm til 182 cm under bjelken. Nå ønsker jeg å lage et relaxrom/kjellerstue i kjelleren der bjelken er, kan man på noen måte redusere bjelkens høyde uten å svekke bæreevnen? Bjelken er 315x115 mm og 8 meter lang. Man kunne for eksempel sette en søyle 3 m fra den ene veggen? Flere, mindre limtrebjelker? U-bjelker som forsterker limtrebjelken og deretter sage den ned? Det hadde vært fint med i det minste 10 cm mer takhøyde. Noen som har hatt/sett et lignende problem?
På tomten finnes 7-8 gran som er 10-12 meter høye, så det finnes materiale til "bjelker"...
På tomten finnes 7-8 gran som er 10-12 meter høye, så det finnes materiale til "bjelker"...
Med en stålbjelke kan man redusere dimensjonene. Disse skal imidlertid kles med dobbeltgips for å bli branngodkjente. Spør noen som kan regne på litt bæreevne så du får beste minste bjelke.
mvh plexi
mvh plexi
Må man kle inn stålbjelker i dobbeltgips?
Jeg har en i kjelleren, i dag uinnredet, må også den kles i gips for å bli branngodkjent?
Er det forskjell på villaer og offentlige bygg?
///J
Jeg har en i kjelleren, i dag uinnredet, må også den kles i gips for å bli branngodkjent?
Er det forskjell på villaer og offentlige bygg?
///J
Hei, er du klar til å bytte fri plass mot stolper må du kunne ta ned bjelken skikkelig. Tenk deg å bygge vegg i stedet, med en døråpning på 1 m. Kan ikke trenges mye stål derimellom. (men det får noen som kan regne på)
///J
Töreboda limträ har laget et program som gjør at man kan beregne på limtrebjelker.
Dette kan absolutt ikke erstatte en kontroll av en ekte konstruktør, helst på stedet, men det kan kanskje gi dere en oppfatning om hva forskjellige alternativer som søyler, vegger osv. kan tenkes å gi.
Jeg brukte programmet for å få fram limtre størrelsene til min carport.
Dette kan absolutt ikke erstatte en kontroll av en ekte konstruktør, helst på stedet, men det kan kanskje gi dere en oppfatning om hva forskjellige alternativer som søyler, vegger osv. kan tenkes å gi.
Jeg brukte programmet for å få fram limtre størrelsene til min carport.
Takk for deres svar!
Jeg har tenkt å ha en projektor i avslapningsrommet, så jeg vil ha minst 5 m fritt fra stolper. Jeg får nok ta kontakt med noen som kan regne på det og gi forslag på hvordan man kunne løse problemet mitt. Det ville vært pent og praktisk med flere mindre bjelker i taket i stedet for én stor!
Jeg har tenkt å ha en projektor i avslapningsrommet, så jeg vil ha minst 5 m fritt fra stolper. Jeg får nok ta kontakt med noen som kan regne på det og gi forslag på hvordan man kunne løse problemet mitt. Det ville vært pent og praktisk med flere mindre bjelker i taket i stedet for én stor!
Klikk her for å svare