Hei,

jeg skal bygge en dobbelgarasje med en stor port på den siden der veggen er bærende, jeg vil gjerne vite hvor jeg kan henvende meg for å få noen som beregner hvilken dimensjon som kreves på denne.

Portbredden er 5 meter, og snøsonen er 3 (tror jeg, kanskje 2,5?, Piteå i nordre Sverige)

Limtrebjelken kan strekke seg og bli maksimalt 6,5 meter for å få flere støtter hvis det hjelper.

Bilde viser illustrasjon av huset.

Takknemlig for hjelp

Mvh Lorens

• Illustrasjon av et hus med et tilkoblet dobbeltgarasje, stor garageport og brune vegger, sett ovenfra på en grønn bakgrunn.
Du kan også tre inn en limtrebjelke gjennom sperrene, dvs bruke 2 stk.
En litt kortere over porten som sperrene hviler på og en lengre gjennom alle sperrene som fordeler ut trykket fra sperrene over porten på de andre sperrene.

Litt kortere over porten? Porten er 5 meter bred og total vegglengde er 6,6 meter

Med de aktuelle målene vil alle takstoler bortsett fra de som eventuelt finnes ved gavlene hvile på bjelken (forutsatt c/c 1200 mm). Piteå er snøsone 3. Hva er garasjens dybdemål og takvinkel?

Mikael_L
Du vil nok få bedre svar.
Men jeg tastet inn noen opplysninger i byggbeskrivningar.se dimensjoneringsverktøy, og det ser ut til å bli en limtrebjelke i størrelsesorden 115x405 eller kanskje til og med 115x450.
Og stolper som støtte på 115x115.

J justusandersson skrev:
Med de aktuelle målene kommer samtlige takstoler unntatt de som eventuelt finnes ved gavlene til å hvile på bjelken (under forutsetning av c/c 1200 mm). Piteå er snøsonen 3. Hva er garasjens dybdemål og takvinkel?
Det stemmer

Dybdemålet er 8 meter og takvinkel er omkring 24 grader

Under forutsetning av at du har fribærende takstoler så handler det om 90x495/115x450/165x405 (sammenlignbare alternativer). 115x115 stolper er tilstrekkelig.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kommer nok få bedre svar.
Men jeg sjanset inn litt oppgaver i byggbeskrivningar.se dimensjoneringsverktøy og det ser ut til å bli en limtredrager i området 115x405 eller kanskje t.o.m 115x450.
Og stolper som støtte på 115x115.
Og jeg sjanset på at garasjen skulle være ca 6,5 meter dyp, nå ble det 8, derfor enda kraftigere limtre ...
Bra justus, da virker byggbeskrivningars verktøy ikke helt opp i veggene.
(Jeg stoler dog mer på deg enn verktøy på internetsider, bare så du vet! ;) (y))

• Liker
Joak
  • Laddar…
Nei Mikael, jeg tror ikke at byggeveiledningers verktøy er helt på jordet. Problemet er vel dels at det gjelder å legge inn riktige parametere, dels at antallet alternativer er begrenset. Du har jo også en viss følelse for dimensjonene slik at du vet om det du får ut er tullete.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Under forutsetning av at du har frittbærende taksperrer så handler det om 90x495/115x450/165x405 (sammenlignbare alternativer). 115x115 stolper holder bra.
Tusen takk for hjelpen.

Jeg fant et verktøy på Moelven, der fikk jeg 115x495 med 82mm stolper så de ser ut til å stemme ganske bra da!

Kan jeg sette doble 45x145 som jeg limer og skrur sammen som stolper på hver side av garasjeporten tror du? Det blir kun 90 bredt som støtte under limtrebjelken men kanskje det duger?

Mikael_L
lorens lorens skrev:
Kan jeg sette doble 45x145 som jeg limer og skrur sammen som stolper på hver side av garasjeporten tror du? Det blir kun 90 bredt som støtte under limtrebjelken, men kanskje det duger?
Det går bra. At det blir smalere spiller ikke så stor rolle, opplagstrykket på konstruksjonen blir ikke større, da opplagsflaten øker, så det er jo bare bedre.
Det eneste å være oppmerksom på er knekking i svake retningen, men da regneøvelser via ulike hjelpemidler gir at 82x82 hhv 90x90 stolpe skal rekke, så burde 2 stk 145x45 fungere.
Ja, så har jo limtre litt høyere styrke selvfølgelig. Men sørg for at du finner fine eksemplarer av 145x45 i C24, og lim nøye, så kan jeg ikke se annet enn at det blir bra.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går bra. At det blir smalere spiller ikke så stor rolle, trykket på konstruksjonen blir ikke større, da overflatearealet øker, så det er jo bare bedre.
Det eneste å være oppmerksom på er knekk i den svake retningen, men når regneøvelser via forskjellige hjelpemidler viser at 82x82 resp 90x90 stolpe skal klare seg, burde 2 stk 145x45 fungere.
Ja, så har jo limtre litt høyere styrke selvsagt. Men sørg for at du finner fine eksemplarer av 145x45 i C24, og lim nøye, så kan jeg ikke se noe annet enn at det blir bra.
Jeg kan jo også ta en lengre limtrebjelke så den ligger over ytterligere noen stående 145x45 i veggen. Så trykket fordeles mer, selv om trykket selvsagt er størst nærmest åpningen.

Eller blir det rentav negativt trykk på den ytterste om jeg gjør den lengre?

Mikael_L
lorens lorens skrev:
Eller blir det rentav negativt trykk på yttersta om jeg gjør den lengre?
Ja kanskje.
Å velge lengre bjelke enn at den går over begge støttene er ikke et mål i seg selv, du vinner ingenting reelt på det.
Hvis det på grunn av det øvrige snekringen og konstruksjonen var noen finesse med lengre bjelke, kan du velge det. Ellers vil det mest sannsynlig være dårligere, f.eks. mindre varmeisolering og dyrere bjelke.

Jeg funderer dog noen sekunder på om det kunne blitt mindre nedbøying, dersom bjelken går litt utenfor lagene og har en nedoverrettet last der.
Ellers vil nedbøying midt i garasjeporten kunne regnes i centimeter.
Vær bevisst på at minst en cm kan bjelken bøye ned midt i portåpningen ved maksimal snølast, så du tenker på det når du snekrer sammen alt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja kanskje.
Å velge en lengre bjelke enn at den går over begge støttene er ikke noe mål i seg selv, du vinner ikke noe reelt på det.
Om det på grunn av det øvrige snekkerarbeidet og konstruksjonen var noen fordel med lengre bjelke kan du velge det. Ellers vil det mest sannsynlig være dårligere, for eksempel mindre varmeisolering og dyrere bjelke.

Jeg funderer dog noen sekunder på om det kunne bli mindre nedbøyning, om bjelken går litt utenfor opplaget og har en nedoverrettet last der.
Ellers vil nedbøyningen midt i garasjeporten kunne telles i centimeter.
Vær oppmerksom på at minst en cm kan bjelken bøyes ned midt i portåpningen ved maks snølast, så du tenker på det når du snekrer sammen alt.
Jeg er enig med deg, det vanskelige er å få en nedoverrettet kraft på bjelken lenger ut om jeg tar en lengre, så det er nok bare å glemme.

Bra du sier om nedbøyning, jeg er bevisst på at det vil bli nedbøyning ved snølast, men bra å ha i minnet om noe til garasjeporten skal festes i midten på innsiden av veggen.

Mikael_L
Ordne 2 cm spalte, som du drever.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.