61.047 lest ·
43 svar
61k lest
43 svar
limtrebjelke vs HEB-stålbjelke
Side 1 av 3
Jeg skal åpne et hull på 360 cm i ytterveggen på et 1.5-etasjes hus med saltak for en glassvegg, da må jeg sette inn en liggende bjelke og går man etter Moelvens program så blir det en 90x 405 limtrebjelke med 9mm nedbøy, finnes det noen vennlig sjel som kan hjelpe meg med å tipse om hvilken stålbjelke HEA eller HEB i stedet for limtre for å spare plass på høyden.
Takk
Takk
Svaret finnes i denne tråden: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/81812-hea-220-balk.html
Jeg har lest den tråden, blir litt svimmel av svarene i den, siden noen mener at den vedlagte tabellen ikke er til å stole på, uansett så har jeg en eksisterende bjelke (heb 160) som jeg kan få kjøpt billig
er det noen som kan regne ut om den kunne fungere i stedet for limtrebjelken på 90x405x 3600mm
Som jeg tidligere har redegjort for i den av mycke_nu angitte tråden er det ikke så enkelt å direkte oversette tre til stål og vice versa. Man må rett og slett begynne på nytt med lastberegning osv for å kunne finne det maksimalt bøyende momentet hvis man ikke har tilgang til det fra beregning av den opprinnelige bjelken.
_________________________
Byggaren
_________________________
Byggaren
Hvis jeg tar moelvens program og skriver inn alle mål osv, så får jeg dette svaret
Dimensjon Nedbøyning Dim pelarbelastning Bjelkens vekt
LT 90x405 9 mm (L/410) 74 mm 31,5 kN 62 kg
LT 115x405 7 mm (L/522) 58 mm 31,6 kN 79 kg
Vet ikke om det hjelper noe
Dimensjon Nedbøyning Dim pelarbelastning Bjelkens vekt
LT 90x405 9 mm (L/410) 74 mm 31,5 kN 62 kg
LT 115x405 7 mm (L/522) 58 mm 31,6 kN 79 kg
Vet ikke om det hjelper noe
Mål:
Bygningens takvinkel: 45°
Husets bredde: 7970 mm
Bærebjelkens spennvidde: 3600 mm
Takstolens senteravstand (c/c i figur): 1200 mm
Forutsetninger:
Sikkerhetsklasse: 2
Klasse for klima: 0 - 2
Takkonstruksjon: Betongtakstein / isolasjon / innvendig kledning
Egenvekt takkonstruksjon: 0,90 kN/m²
Snølast Värmdö: 2,0 formfaktor 0,55
Bygningens takvinkel: 45°
Husets bredde: 7970 mm
Bærebjelkens spennvidde: 3600 mm
Takstolens senteravstand (c/c i figur): 1200 mm
Forutsetninger:
Sikkerhetsklasse: 2
Klasse for klima: 0 - 2
Takkonstruksjon: Betongtakstein / isolasjon / innvendig kledning
Egenvekt takkonstruksjon: 0,90 kN/m²
Snølast Värmdö: 2,0 formfaktor 0,55
Beijer har en morsom tekst om limtre og jeg tror på alt som står på nettet.....
"Limtre er et naturlig byggemateriale som har blitt svært populært de senere år. Og det er ikke så rart. Limtre har i prinsippet samme bæreevne som stål, men veier bare halvparten så mye. Det tåler også branner bedre enn mange tilsvarende materialer, noe som ofte sees i forsikringspremiene. Bildet viser eksempler på limtredrager og søyler."
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=44213
Kanskje bør jeg legge til at det ikke er slik i det hele tatt. De har hatt teksten i flere år.
"Limtre er et naturlig byggemateriale som har blitt svært populært de senere år. Og det er ikke så rart. Limtre har i prinsippet samme bæreevne som stål, men veier bare halvparten så mye. Det tåler også branner bedre enn mange tilsvarende materialer, noe som ofte sees i forsikringspremiene. Bildet viser eksempler på limtredrager og søyler."
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=44213
Kanskje bør jeg legge til at det ikke er slik i det hele tatt. De har hatt teksten i flere år.
petersk skrev:Beijer har en morsom tekst om limtre og jeg tror på alt som står på nettet.....
"Limtre er et naturlig byggemateriale som har blitt svært populært de siste årene. Og det er ikke så rart. Limtre har i prinsippet samme bæreevne som stål, men veier bare halvparten så mye. Det tåler også branner bedre enn mange tilsvarende materialer, noe som ofte gjenspeiles i forsikringspremiene. Bildet viser eksempel på limtrebjelker og søyler."
[lenke]
Kanskje skal jeg legge til at det ikke er slik i det hele tatt. De har hatt teksten i flere år
Det er delvis riktig. En stålbjelke, ubeskyttet mot brann, mister all bæreevne allerede ved +620 grader C. En limtrebjelke forkuller i overflaten og kan holde stand lenge etter at en stålbjelke har gitt opp for lenge siden. Det samme gjelder homogent tre. Hvis du ser på et hus som har brent er det ofte takstolene (av tre) som er igjen + skorsteinen, men er det en stålkonstruksjon vrir den seg som kokte makaroni på bakken.
_____________________
Byggaren
Makaroni, du mener som med world trade centerimported_Byggaren skrev:Det er delvis riktig. En stålbjelke, usikret mot brann, mister all bæreevne allerede ved +620 grader C. En limtrebjelke forkuller i overflaten og kan holde imot lenge etter at en stålbjelke har gitt opp for lenge siden. Det samme gjelder homogent tre. Hvis du ser på et hus som har brent, er det ofte takstolene (av tre) som er igjen + skorsteinen, men hvis det er en stålkonstruksjon, snor den seg som kokte makaroni på bakken.
_____________________
Byggaren
Nå var det jo ikke brann som jeg hadde tenkt på når det gjelder Beijers tekst.
Stål skal brannsikres i nødvendig omfang. Når det gjelder småhus, holder det med 2 lag 13 gips eller 15mm Knauf fireboard. Man pleier å regne med 0,5mm/min avbrent treverk. En ltb 90x405 etter 30 min brann ved tresidig brannbelastning vil være 60x390. Dette skal klare brannbelastningen. Det pleier dog ikke å være noe problem.
Stål skal brannsikres i nødvendig omfang. Når det gjelder småhus, holder det med 2 lag 13 gips eller 15mm Knauf fireboard. Man pleier å regne med 0,5mm/min avbrent treverk. En ltb 90x405 etter 30 min brann ved tresidig brannbelastning vil være 60x390. Dette skal klare brannbelastningen. Det pleier dog ikke å være noe problem.