Jeg skal åpne et hull på 360 cm i ytterveggen på et 1.5-etasjes hus med saltak for en glassvegg, da må jeg sette inn en liggende bjelke og går man etter Moelvens program så blir det en 90x 405 limtrebjelke med 9mm nedbøy, finnes det noen vennlig sjel som kan hjelpe meg med å tipse om hvilken stålbjelke HEA eller HEB i stedet for limtre for å spare plass på høyden.

Takk :)
 
Jeg har lest den tråden, blir litt svimmel av svarene i den, siden noen mener at den vedlagte tabellen ikke er til å stole på, uansett så har jeg en eksisterende bjelke (heb 160) som jeg kan få kjøpt billig:) er det noen som kan regne ut om den kunne fungere i stedet for limtrebjelken på 90x405x 3600mm
 
I
Som jeg tidligere har redegjort for i den av mycke_nu angitte tråden er det ikke så enkelt å direkte oversette tre til stål og vice versa. Man må rett og slett begynne på nytt med lastberegning osv for å kunne finne det maksimalt bøyende momentet hvis man ikke har tilgang til det fra beregning av den opprinnelige bjelken.
_________________________
Byggaren
 
  • Liker
kumars
  • Laddar…
Hvis jeg tar moelvens program og skriver inn alle mål osv, så får jeg dette svaret

Dimensjon Nedbøyning Dim pelarbelastning Bjelkens vekt

LT 90x405 9 mm (L/410) 74 mm 31,5 kN 62 kg

LT 115x405 7 mm (L/522) 58 mm 31,6 kN 79 kg

Vet ikke om det hjelper noe:confused:
 
Mål:
Bygningens takvinkel: 45°
Husets bredde: 7970 mm
Bærebjelkens spennvidde: 3600 mm
Takstolens senteravstand (c/c i figur): 1200 mm
Forutsetninger:
Sikkerhetsklasse: 2
Klasse for klima: 0 - 2
Takkonstruksjon: Betongtakstein / isolasjon / innvendig kledning
Egenvekt takkonstruksjon: 0,90 kN/m²
Snølast Värmdö: 2,0 formfaktor 0,55
 
Tok kontakt med en konstruktør, fikk frem at jeg trenger en hea-160
 
Beijer har en morsom tekst om limtre og jeg tror på alt som står på nettet.....

"Limtre er et naturlig byggemateriale som har blitt svært populært de senere år. Og det er ikke så rart. Limtre har i prinsippet samme bæreevne som stål, men veier bare halvparten så mye. Det tåler også branner bedre enn mange tilsvarende materialer, noe som ofte sees i forsikringspremiene. Bildet viser eksempler på limtredrager og søyler."
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=44213

Kanskje bør jeg legge til at det ikke er slik i det hele tatt. De har hatt teksten i flere år.
 
En HEA kan du bøye før montering, så blir den rett ved belastning.
 
I
petersk skrev:
Beijer har en morsom tekst om limtre og jeg tror på alt som står på nettet.....

"Limtre er et naturlig byggemateriale som har blitt svært populært de siste årene. Og det er ikke så rart. Limtre har i prinsippet samme bæreevne som stål, men veier bare halvparten så mye. Det tåler også branner bedre enn mange tilsvarende materialer, noe som ofte gjenspeiles i forsikringspremiene. Bildet viser eksempel på limtrebjelker og søyler."
[lenke]

Kanskje skal jeg legge til at det ikke er slik i det hele tatt. De har hatt teksten i flere år

Det er delvis riktig. En stålbjelke, ubeskyttet mot brann, mister all bæreevne allerede ved +620 grader C. En limtrebjelke forkuller i overflaten og kan holde stand lenge etter at en stålbjelke har gitt opp for lenge siden. Det samme gjelder homogent tre. Hvis du ser på et hus som har brent er det ofte takstolene (av tre) som er igjen + skorsteinen, men er det en stålkonstruksjon vrir den seg som kokte makaroni på bakken.
_____________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Det er delvis riktig. En stålbjelke, usikret mot brann, mister all bæreevne allerede ved +620 grader C. En limtrebjelke forkuller i overflaten og kan holde imot lenge etter at en stålbjelke har gitt opp for lenge siden. Det samme gjelder homogent tre. Hvis du ser på et hus som har brent, er det ofte takstolene (av tre) som er igjen + skorsteinen, men hvis det er en stålkonstruksjon, snor den seg som kokte makaroni på bakken.
_____________________
Byggaren
Makaroni, du mener som med world trade center:confused:
 
I
shelby67 skrev:
Makaroner, du mener som med world trade center:confused:

Skulle kanskje brukt kokt spagetti som liknelse i stedet? :confused:
___________________
Byggaren
 
Selv om kåken har brent ned, føles det som et mindre problem at stålbjelken er ødelagt...
 
Jeg er beredt til å være enig:rolleyes:
 
Nå var det jo ikke brann som jeg hadde tenkt på når det gjelder Beijers tekst.

Stål skal brannsikres i nødvendig omfang. Når det gjelder småhus, holder det med 2 lag 13 gips eller 15mm Knauf fireboard. Man pleier å regne med 0,5mm/min avbrent treverk. En ltb 90x405 etter 30 min brann ved tresidig brannbelastning vil være 60x390. Dette skal klare brannbelastningen. Det pleier dog ikke å være noe problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.