Har nettopp kjøpt et antall limtrebjelker, 315x66 6 meter lange, til et innglasset uteromsprosjekt.
Så, bjelkene kommer ikke til å være skjult, og konstruksjonen er avhengig av at alle delene er rette. Både estetisk og konstruksjonsmessig på grunn av glasspartiene.
Kjøpte 4 stk bjelker med hjemlevering fra et kjent byggevarefirma. En av bjelkene var så sprukket og skjev at man kan lure på hvordan de i det hele tatt torde å laste den. Den kommer definitivt til å bli reklamert.
De andre tre bjelkene er i grenselandet for hva som er akseptabelt. Det er tydelig på bildene at de ikke har blitt lagret optimalt. Og samtlige bjelker ser ut som en U med ca 4 - 5 mm "nedbuktning". Se bilde.
Hvilke toleranser kan man og skal man akseptere når det gjelder limtrebjelker?
Takk!!
Lest. Men ikke helt forstått...
Toleranser for lengde, bredde, høyde og retthet virker i hvert fall forståelig.
Men når det gjelder tverrsnittsvinkel og avvik fra nominell bueform er det verre å forstå. For meg dessverre...
Mine bjelker er i hvert fall rette så langt jeg kan se når jeg sammenligner med en lang rettholt.
Men iom at de er U-formet i høyden så å si blir vinkelen mellom høyde og bredde ikke 90 grader. Og den avvikelsen er nok mer enn 1 grad som angis som toleranse for tverrsnittsvinkel. Hvis dette da er en tverrsnittsvinkel...
Som avslutning kan jeg informere om at 3 av bjelkene ble reklamerte, og leverandøren godkjente dette hvorpå 3 nye bjelker skal leveres.
Forbilledlig agert av leverandøren = fornøyd kunde.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.