Hei,

Har nettopp kjøpt et antall limtrebjelker, 315x66 6 meter lange, til et innglasset uteromsprosjekt.
Så, bjelkene kommer ikke til å være skjult, og konstruksjonen er avhengig av at alle delene er rette. Både estetisk og konstruksjonsmessig på grunn av glasspartiene.
Kjøpte 4 stk bjelker med hjemlevering fra et kjent byggevarefirma. En av bjelkene var så sprukket og skjev at man kan lure på hvordan de i det hele tatt torde å laste den. Den kommer definitivt til å bli reklamert.
De andre tre bjelkene er i grenselandet for hva som er akseptabelt. Det er tydelig på bildene at de ikke har blitt lagret optimalt. Og samtlige bjelker ser ut som en U med ca 4 - 5 mm "nedbuktning". Se bilde.
Hvilke toleranser kan man og skal man akseptere når det gjelder limtrebjelker?
Limtrebjelke med tydelig nedbøyning, målt til 4 mm, vist med målebånd og papp merket "Balk 7". Utemiljø i bakgrunnen. Limtrebjelke med skader og notat merket "Balk 2." Treverket viser sprekker og misfarging, antydende dårlig oppbevaring. Skogbakgrunn. Limtrebjelke merket "Balk 2" med varierende skygge og synlig bøy. Bjelkene er lagret utendørs nær en vei med gress i bakgrunnen.

Mvh
Sven

richardtenggren
De bjelkene jeg har kjøpt har alle vært innpakket ved levering :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
De bjelkene jeg har kjøpt har alle vært innpakket ved levering :)
Toppen!! Det var de her også. Men ikke helt dekkende rett og slett...:thinking:

Takk!!
Lest. Men ikke helt forstått...
Toleranser for lengde, bredde, høyde og retthet virker i hvert fall forståelig.
Men når det gjelder tverrsnittsvinkel og avvik fra nominell bueform er det verre å forstå. For meg dessverre... :-)
Mine bjelker er i hvert fall rette så langt jeg kan se når jeg sammenligner med en lang rettholt.
Men iom at de er U-formet i høyden så å si blir vinkelen mellom høyde og bredde ikke 90 grader. Og den avvikelsen er nok mer enn 1 grad som angis som toleranse for tverrsnittsvinkel. Hvis dette da er en tverrsnittsvinkel...

Som avslutning kan jeg informere om at 3 av bjelkene ble reklamerte, og leverandøren godkjente dette hvorpå 3 nye bjelker skal leveres.
Forbilledlig agert av leverandøren = fornøyd kunde.

• Liker
richardtenggren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.