4.023 lest ·
10 svar
4k lest
10 svar
Limtrebjelke over to garasjeporter, to korte eller en lang?
Hei,
Jeg bygger om garasjen, og over de to garasjeportene (som det er ca 50 cm mellom) tenker jeg å legge to limtrebjelker og sette dem på limtrestolper. Tanken slo meg nå at det kanskje er bedre å bare bruke en lang limtrebjelke og støtte opp mellom portene på en eller to stolper.
Hva finnes det av for-/ulemper? Hvordan ville dere gjort det?
Jeg bygger om garasjen, og over de to garasjeportene (som det er ca 50 cm mellom) tenker jeg å legge to limtrebjelker og sette dem på limtrestolper. Tanken slo meg nå at det kanskje er bedre å bare bruke en lang limtrebjelke og støtte opp mellom portene på en eller to stolper.
Hva finnes det av for-/ulemper? Hvordan ville dere gjort det?
De sitter på den bærende siden, taket skråner forkant/bakkant.
Og lastene blir et platetak med isolasjon, snøsonen 3,5. Jeg har sett hvilken LT jeg skal velge om jeg setter én per åpning og det ser ut til å fungere med 66x315 eller 90x270.
Og lastene blir et platetak med isolasjon, snøsonen 3,5. Jeg har sett hvilken LT jeg skal velge om jeg setter én per åpning og det ser ut til å fungere med 66x315 eller 90x270.
Sist redigert:
Fordelen med å ha en eneste lang bjelke er at bjelken i praksis oppfører seg nesten som fast innspent i den ene enden (mellom portene).
Dette medfører at den samme bjelken vil bøye seg mindre ved samme belastning.
Dette medfører at den samme bjelken vil bøye seg mindre ved samme belastning.
Jeg har kommet frem til at jeg skal legge en LT-bjelke langs med hele forkanten. Ved den ene siden av porten er det litt over 1,15 m, ved den andre rundt 0,4 m og mellom dem ca. 0,5 m, så det føles like greit å legge bjelken hele veien og over den legge liggende regel som hammarband.
Jeg ser ingen større vits i å la LT-bjelken gå lenger til sidene enn nødvendig. Du får dyrere bjelke, mer vanskelig å frakte, tyngre og dermed mer slitsomt å sette opp, mer kuldebro. Den eneste gode grunnen jeg kan se, er at garasjen enkelt kan modifiseres i fremtiden med hensyn til antall porter og bredde på porter.
Mellom portene der fyller det vel en funksjon, at det blir sterkere med en bjelke i stedet for to?
Men det er kanskje lettere å i begge ender "skarve" og sette regel på høykant under hammerbåndet i stedet for å bruke bjelken.
Men det er kanskje lettere å i begge ender "skarve" og sette regel på høykant under hammerbåndet i stedet for å bruke bjelken.
Klikk her for å svare