Bytter ut disse 2 vinduene til en 3m garasjeport på gavlen av min lokale. Har nå åpnet veggen på innsiden, har 4 lag gips og 2 lag utegips under panelet på utsiden. Lokalen er 6,5m lang og har en limtrebjelke i topp i stedet for vanlige takstoler, usikker på hva denne konstruksjonen kalles. De 2 stenderne i midten går jo opp til limtrebjelken i mønet. Jeg må nå sette en limtrebjelke over garasjeporten samt doble 120 x 45 stendere på hver side. Prøver å Google hvilken dimensjon jeg skal ha på limtrebjelken, men får det ikke til å fungere med min konstruksjon (ser på Svenskt Trä, byggbeskrivelser). Kanskje noen kan hjelpe meg å regne det ut. Takvinkel 27 grader, platetak og snøsone 2,5.
Med de målene du angir og som man kan gjette fra bildet, så ser det ut som du har en takflate på ca 40 kvm. Som burde gi en total vekt på 10 - 12 tonn. Halvparten av det hviler på mønebjelken, og halvparten av mønebjelkens belastning skal føres ned til din nye bjelke, som da får en punktlast på typ 3 tonn midt på.
Men har du fått inn riktige tall i beregningen så skal man nok kunne stole på det.
Ja, ca 40m2 tak er det. Beregningen på Svenskt trä sjekker jo ikke hva slags tak det er, for tyngdens skyld. Om jeg skal gå opp i dimensjon, er det best på bredden eller høyden da? Får jo plass med en 120 bred, og høyden kan jeg jo bestemme fritt.
Bredden er vel standard på limtre. Det er i hovedsak høyden som er viktig for bjelkens styrke. Derfor er bjelker normalt smale og høye, ikke f.eks. firkantede.
Beijer har en 115 x 315, det får bli den, neste størrelse er over 400, virker overkill.
Svenskt Trä anbefaler 90 x 90 limtre for sidestolpene, (Utnyttelsesgrad 30% står det, betyr det at 30% av styrken i stolpen utnyttes?), jeg hadde tenkt doble 120 x 45. Funker det? Tenkte at jeg tar jo bort 4 stk 120 bjelker, så jeg erstatter med 4. Jeg kan jo sette 3 doble stolper også, det er plass. Er limtre også sterkere som stolper?
Nå er vel inngrepet en byggesøknadspliktig endring så om du har søkt byggesøknad så bør vel bjelken være beregnet, men om ikke så ville jeg ha kjøpt så stor bjelke som går å få dit uten større bekymringer..
Jeg gjorde noe lignende og tok en type 160*360, husker ikke eksakt men snekkeren som hjalp meg syntes det var veldig stort...
Like med søylene, dunk i så mye du kan.
Akkurat limtrebjelke er jo ikke dyrt når det blir en, tror det var under 2000 for min.
Personlig, ville jeg brukt 3 stk 245x45, skrudd dem sammen og i tillegg limt dem med båtlime for treverk
Jeg kan ikke få 245 der, plassen er 120, maks er 165 hvis jeg også kutter den horisontale 45 x 45 på utsiden. Men jeg kan få 3 der uansett, lim er bra, det gjør jeg.
Oh, you mean instead of the "limträbalk" (don't know the english word for it). I was thinking about the poles holding it up. I already bought one now, 315 x 115, but thanks anyways.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.