Har en nabo som bygger nytt hus.
Nå har de kommet så langt at de begynner på takstolen.
For knapt to uker siden kom limtrebjelken som skal være mønet på plass. Denne har nå i to uker ligget helt ubeskyttet mot vær og vind, kan man gjøre så?
Det har jo regnet veldig mye for deretter å fryse til noen netter. Tar ikke bjelken skade av dette?

Trevirke skal ikke på noe tidspunkt ligge ubeskyttet hverken mot sol eller væte. Det tyder kun på latskap eller uvitenhet å behandle trevirke på en slik måte. Trevirke skal oppbevares under beskyttelse og være plassert på strølekt hvis man er proff.

Jeg synes også det virker rart.
Spesielt da dette er nybygg av villa i øvre prissegmentet. Da skulle man tro at byggere burde vite bedre?
Jeg mener, bygger man en villa i 2 plan på sikkert 300kvm da synes man at man kan beskytte bjelken når den har kommet på plass, eller? Merkelig.

Nå vet jeg ikke om akkurat limtre skiller seg ut, men ved bygging med løst virke er det ganske vanlig at man bygger stammen uten beskyttelse, dvs. at stenderne tåler regn. Det er først når man kommer til isolasjon, platemateriale osv. at det blir viktig med beskyttelse.

Limtre pleier jo å være plastet når det kommer :/

Pleier jo ikke å fjerne mer enn nødvendig. Visst er det vanskelig å værbeskytte en reisning. Men det pleier jo ikke ta mange dager før taket er pappet.

Taket fortsatt langt fra ferdig.
Kun mønebjelken samt lektene fra møne til fot på plass.
Taket er altså helt åpent.
Limtredragerne er ikke plastet.
Mønebjelken har altså ligget på plass nå i 2 ukers tid uten beskyttelse?!

Har huset rast sammen ennå?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.