H
Planlagt å bygge en pergola på 3x7 meter på 6 stolper (115x115), men har nå kommet på at det ville være hyggeligere å slippe midtstolpen på den ene langsiden.

Sett på limtrebjelker på 8 alternativt 9 meter (56x225x9000 alt 56x270x8000).

Kommer til å ha tverrgående lekter på 45x145, men ellers er belastningen jeg har tenkt meg å henge opp hengekøye eller to, dvs vekt på ca 200 kg.

Har vært inne på byggbeskrivelser men der finnes ingen pergola som alternativ. Noen som har kunnskap om det fungerer med en slik limtre?

Skal limtrebjelkens spennvidde være 7 meter?

H
J justusandersson skrev:
Skal limträbalkens spennvidde være 7 meter?
Ja, akkurat... Det er tanken.

Om du bestemmer deg for dette så kjør også de tverrgående bjelkene i samme som limtræet. Blir betydelig penere (synes jeg i hvert fall)

• Liker
Hobby Bob og 1 annen
  • Laddar…
Jeg ville valgt 56x270. Da blir nedbøyningen av egenvekten bare ca 3 mm. Den momentane nedbøyningen av to husker som brukes samtidig, blir ca 10 mm i tillegg. Uten husker er 56x225 mer enn nok.

H
J justusandersson skrev:
Jeg ville valgt 56x270. Da blir nedbøyningen av egenvekten bare ca. 3 mm. Den momentane nedbøyningen av to husker som brukes samtidig blir ca. 10 mm i tillegg. Uten husker duger 56x225 godt.
Takk for svaret, har du noen magisk formel for å beregne dette eller har du funnet informasjonen et sted? Ønsker helst å bruke 56x225.

Nei, det regnet jeg ut for deg akkurat nå. Man får bruke et par forskjellige formler i dette tilfellet. Utdanning innen området letter. 56x225 holder også. Husene kommer vel ikke til å bli brukt hele tiden?

• Liker
AndersPS
  • Laddar…
H
J justusandersson skrev:
Nei, det regnet jeg ut for deg akkurat nå. Man må bruke et par forskjellige formler i dette tilfellet. Utdanning innen området letter. 56x225 holder også. Huskene vil vel ikke bli brukt hele tiden?
Se der, takker ydmykt.(y)

Tenkte meg to hengestoler alternativt hengekøye, så nei vil ikke bli brukt hele tiden, bare av og til en stund.

Går det an å si hvor mye vekt en 56x225 tåler midlertidig?

Siden det er en pergola så blir det jo bare midlertidige vekter som for eksempel hvis noen sitter i en huske en stund eller skulle finne på å henge i bjelken.

En slik bjelke knekker du ikke med noen husker, nedbøyningen er det som avgjør så heng på 5 husker om du vil :)

• Liker
Hobby Bob
  • Laddar…
Du er ikke i nærheten av noen knekkingsfall. For pergolaer er det et spørsmål om rene estetiske vurderinger.

• Liker
Hobby Bob
  • Laddar…
H
Det blir en 56x225.

Takk så mye for svar på mine funderinger(y)

• Liker
Pappa1986
  • Laddar…
H
Så at leverandør (RAW) også har limtre 42x180 samt 42x 225. Ville dere sagt at de fortsatt er tilstrekkelig dimensjonert for formålet?:thinking:

Med 42x180 vil to husker bøye ned over 40 mm, med 42x225 over 20 mm. Nedbøyning på grunn av egenvekt 8 henholdsvis 5 mm.

• Liker
AndersPS og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.