Planlagt å bygge en pergola på 3x7 meter på 6 stolper (115x115), men har nå kommet på at det ville være hyggeligere å slippe midtstolpen på den ene langsiden.
Sett på limtrebjelker på 8 alternativt 9 meter (56x225x9000 alt 56x270x8000).
Kommer til å ha tverrgående lekter på 45x145, men ellers er belastningen jeg har tenkt meg å henge opp hengekøye eller to, dvs vekt på ca 200 kg.
Har vært inne på byggbeskrivelser men der finnes ingen pergola som alternativ. Noen som har kunnskap om det fungerer med en slik limtre?
Sett på limtrebjelker på 8 alternativt 9 meter (56x225x9000 alt 56x270x8000).
Kommer til å ha tverrgående lekter på 45x145, men ellers er belastningen jeg har tenkt meg å henge opp hengekøye eller to, dvs vekt på ca 200 kg.
Har vært inne på byggbeskrivelser men der finnes ingen pergola som alternativ. Noen som har kunnskap om det fungerer med en slik limtre?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Skal limtrebjelkens spennvidde være 7 meter?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg ville valgt 56x270. Da blir nedbøyningen av egenvekten bare ca 3 mm. Den momentane nedbøyningen av to husker som brukes samtidig, blir ca 10 mm i tillegg. Uten husker er 56x225 mer enn nok.
Takk for svaret, har du noen magisk formel for å beregne dette eller har du funnet informasjonen et sted? Ønsker helst å bruke 56x225.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nei, det regnet jeg ut for deg akkurat nå. Man får bruke et par forskjellige formler i dette tilfellet. Utdanning innen området letter. 56x225 holder også. Husene kommer vel ikke til å bli brukt hele tiden?
Se der, takker ydmykt.J justusandersson skrev:
Tenkte meg to hengestoler alternativt hengekøye, så nei vil ikke bli brukt hele tiden, bare av og til en stund.
Går det an å si hvor mye vekt en 56x225 tåler midlertidig?
Siden det er en pergola så blir det jo bare midlertidige vekter som for eksempel hvis noen sitter i en huske en stund eller skulle finne på å henge i bjelken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du er ikke i nærheten av noen knekkingsfall. For pergolaer er det et spørsmål om rene estetiske vurderinger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med 42x180 vil to husker bøye ned over 40 mm, med 42x225 over 20 mm. Nedbøyning på grunn av egenvekt 8 henholdsvis 5 mm.
Klikk her for å svare