Hei!
Vi har flisleggere på plass som skal legge inn fliser i gangen for oss. Forutsetningene er et enetasjes hus fra 1945 med kjeller, trebjelkelag med gulvspon, gangen ligger i første etasje. På gulvsponet har det vært en form for matte (linoleum/plast?) limt, enten fra 1945 eller 1978. Vi har (snart) ftx som ventilasjon.
Plastmatten er revet, men det er fortsatt limrester igjen. Overflaten er primet og armeringsnett er forberedt for flytsparklingen, se bilder. Med alt prat om syke hus, emisjoner og helseskadelige lim er spørsmålet om limrester på trebjelkelag utgjør noen risiko ved flytsparkling og jeg burde dra i nødbremsen før det sparkles, eller om det er helt ok gitt forutsetningene?
Vi har flisleggere på plass som skal legge inn fliser i gangen for oss. Forutsetningene er et enetasjes hus fra 1945 med kjeller, trebjelkelag med gulvspon, gangen ligger i første etasje. På gulvsponet har det vært en form for matte (linoleum/plast?) limt, enten fra 1945 eller 1978. Vi har (snart) ftx som ventilasjon.
Plastmatten er revet, men det er fortsatt limrester igjen. Overflaten er primet og armeringsnett er forberedt for flytsparklingen, se bilder. Med alt prat om syke hus, emisjoner og helseskadelige lim er spørsmålet om limrester på trebjelkelag utgjør noen risiko ved flytsparkling og jeg burde dra i nødbremsen før det sparkles, eller om det er helt ok gitt forutsetningene?
Helt ok ifølge meg og så godt som ufarlig
Føles som at på bare noen år har folk nesten blitt paranoide over dette med miljø, allergirisikoer mm. Noen ganger rekker man ikke engang å henge av seg jakken hjemme hos kundene før de river til seg maling og sparkelbokser og frenetisk begynner å lese innholdet og bombarderer en med kommentarer om at det er rent gift osv, det morsomme er at mye av det jeg kjøper allerede er svanemerket. Vi er 6 st malere i slekten. Den eldste er litt over 80 og er still going strong, før fantes det ingen som helst regler over hva som fikk brukes i produktene.
Føles som at på bare noen år har folk nesten blitt paranoide over dette med miljø, allergirisikoer mm. Noen ganger rekker man ikke engang å henge av seg jakken hjemme hos kundene før de river til seg maling og sparkelbokser og frenetisk begynner å lese innholdet og bombarderer en med kommentarer om at det er rent gift osv, det morsomme er at mye av det jeg kjøper allerede er svanemerket. Vi er 6 st malere i slekten. Den eldste er litt over 80 og er still going strong, før fantes det ingen som helst regler over hva som fikk brukes i produktene.
Du tenker helt riktig. Man skal virkelig ta dette med emisjoner på alvor. Ingen morsom historie for de som virkelig blir rammet.H Hans G2 skrev:Hei!
Vi har flisleggere på stedet som skal legge inn klinker i gangen for oss. Forutsetningene er enetasjes hus fra 1945 med kjeller, trebjelkelag med gulvspon, gangen ligger på inngangsplan. På gulvsponet har det vært en form for belegging (linoleum/plast?) limt, enten fra 1945 eller 1978. Vi har (snart) ftx som ventilasjon.
Plastmatten er revet, men det finnes fortsatt limrester igjen. Overflaten har blitt primet og armeringsnett er forberedt for flytsparkling, se bilder. Med alt prat om syke hus, emisjoner og uhelsemessige lim er spørsmålet om limrester på trebjelkelag utgjør noen risiko ved flytsparkling og jeg burde dra i nødbremsen før det sparkles, eller om det er helt ok gitt forutsetningene?
Nå ser jeg ingen stor risiko hos deg. Snarere tvert imot faktisk. Overflaten er primet. Fukt tilføres over en kort periode, om fukten i det hele tatt når limet. Du har et gammelt lim, høyest sannsynlig kontaktlim som tåler fukt bedre enn dagens vannbaserte lim.
Hadde det vært en betongplate, så skal limet alltid bort. Det er først når fukt blir liggende over lengre tid at en kjemisk reaksjon med emisjoner som konsekvens kan oppstå. Det er faktisk så ille at om man limer på et belegg for tidlig mens platen tørker, så kan emisjonene fortsette å leve sitt eget liv lenge etter at platen tørker. Da blir det veldig vanskelig å finne årsaken til at brukere i husholdningen føler en helsepåvirkning. Dessuten er mennesker ulikt sensitive også.
Klikk her for å svare