Jeg holder på å skissere en ny forgård (aka spiketelt) til campingvognen min.

Tanken er å bygge forgården i seksjoner for å lette transport og sommerlagring.

Jeg holder på med skisser og har nå kommet til gulvet (jeg begynte for ti minutter siden :) )

Det jeg vil gjøre, er en kasse på 2400x3600 mm av 45x80 mm virke med en 4 mm kryssfiner på undersiden og en 10 eller 12 mm på oversiden. Denne kassen vil bli fylt med en form for isopor/cellplast. Denne vil jeg hellime og håper å få en konstruksjon som tåler å gå på.

Gulvet vil bli båret opp av fire støtteben lignende som sitter under campingvogner. Disse vil bli plassert ut i hvert sitt hjørne, trukket inn ca. 20-30 cm.

Belastningen på limfugen og cellplasten vil altså bli ganske stor i midten av gulvet.

Hvilken lim og hvilken type cellplast bør jeg bruke?

Glem det med de dimensjonene, du kommer til å tråkke det ned til bakkenivå før midten og 4 mm plywood tråkker man gjennom med en skarp hæl.

Hilsen Kent

Det vil være en 10 eller 12 mm på oversiden.

Hvor mye svai kan du akseptere? Lådkonstruksjonen vil sikkert holde om det regles innvendig, men uansett konstruksjon vil det bli svai om man står/sitter 3-4 personer. Hvis det er bedre å konstruere en underliggende ramme av trykkimpregnert som monteres med vognbolt i passende store seksjoner, og som ditt gulv kan hvile på. Det rekker trolig med 145*45 i tre rader, og 6 ben, samt noen tverrregler.

Jeg kan akseptere en ganske stor slingring. Hovedsaken er at limet/cellplasten holder og ikke sprekker.

Siden det bare vil bli brukt som "farstu" til campingvognen, vil det sjelden være mer enn én person samtidig i den. Det skal enkelt og greit bare være en plass for av/påkledning og tørking av våte klær.

Målet er å bygge en så lett konstruksjon som mulig. Helst bør ikke totalvekten havne over 5-600 kg. Derfor vil jeg i størst mulig grad unngå bjelker.

Sist redigert:
vojma skrev:
Jeg kan akseptere en ganske stor svingning. Hovedsaken er at limet/cellplasten holder og ikke sprekker.

Siden det bare kommer til å bli brukt som "vindsfang" til campingvognen, vil det sjelden være mer enn én person der samtidig. Det skal rett og slett bare være et sted for av/påkledning og tørking av våte klær.

Målet er å bygge en så lett konstruksjon som mulig. Helst bør ikke totalvekten overstige 5-600 kg. Derfor vil jeg i størst mulig grad unngå bjelker.
Gjør som du har tenkt, men plasser i det minste et ekstra bein i midten. Det vil fortsatt være svaiende, men med bare bein i hjørnene vil det ikke fungere, det blir som en trampoline.

Angående vekten er jeg rimelig overbevist om at du vil komme langt under 5-600 kg uten problem.

En 12mm kryssfiner veier knapt 18kg. Du trenger 3 slike, altså 54 kg. Så veier kryssfiner på undersiden vel omtrent en tredjedel av det, altså 18 kg.

Cellplast er nesten neglisjerbart, men si 5 kg. Bjelkene, ja, det avhenger av hvor mange du har tenkt å bruke, men for å regne høyt, si at du bruker 50 løpemeter 45x70 bjelker, det er ca 75 kg.

Du havner altså på ca 150kg totalt. Hadde jeg vært deg ville jeg laget noe betydelig kraftigere, impregnerte bjelker, med cellplast imellom, dropp kryssfiner på undersiden, den vil bare mugne og bli dårlig.

Takk for dine oppmuntrende ord vectrex. Greia er jo bare den at det skal være fire vegger og et tak også... og en dør.. og et vindu...

Ingen som kan komme med noen gode tips ang. hvilket lim man skal bruke til hvilke cellplastskiver for å kunne få bra bæreevne i byggingen?

Sist redigert:
Bygg det som en del lettvektsbjelker, dvs. kryssfiner på høykant og økt høyde i midten.
PU-lim funker, men et helvete å få press på så store flater som vi snakker om, og siden styroformen må stabilisere kryssfineret så er det ikke helt lett å få til.

/Kent

Heisan,
har også forgårdsfunderinger og hadde samme tanke med en lett konstruksjon. Hvordan har det gått med dine planer?

Mvh Mattias

Holder på å prøve et lim fra Casco. Det er et gulvmatteklister.

Limte noen prøvestykker i går morges, og kunne på kvelden konstatere at vedheftingen er bra. Nå har jeg lagt ut bitene slik at de skal bli utsatt for fukt, og så får vi se om limet holder etter det.

Husker ikke hva limet heter, men det kostet ca 150 kr for en litersboks. Finnes også i 5-liters for ca 500 kr.

Høres lovende ut.

Det hadde vært gøy om du ville dele dine tanker rundt monteringen. Hvordan hadde du tenkt å forankre veggelementene mot gulv, hjørner og tak? Du har jo litt forsprang ettersom jeg begynte å tenke på dette i dag...

Før jeg så innlegget ditt tenkte jeg å egenbygde lettvektsregler i gulvet som settes sammen til en kasse lik din. Har ikke valgt hvor tykk plywood på "gulvet" ennå. Veggseksjoner med en ytre ramme og rundt vinduet. OSB eller en tynnere plywood på innsiden. For isolering har jeg tenkt styrofoam, men jeg har ikke funnet noe i dimensjonen 70mm som jeg synes ville vært optimalt. 50 mm holder kanskje, men det skaper litt problemer med reglene. Takplanene har ikke kommet så langt ennå.

Får se om jeg kan få til en skisse snart.

Det gikk ganske bra, men det var betydelig mer arbeid enn jeg hadde regnet med, og kostnadene skøyt i været en del.

Jeg hadde problemer med å få det tett i gulv/vegg/tak-tilkoblinger, så funksjonen ble ikke helt så bra som jeg hadde sett for meg. Dessuten hadde jeg sett for meg at det skulle gå an å pakke det sammen til små flate pakker, men på hvert element er det alltid noe som stikker ut og gjør at man må legge mellom isopor eller lignende ved transport/oppbevaring, og da tar det straks mer plass.

Forgården ble brukt vinteren 12/13 men ble solgt om høsten. Jeg fikk nesten tilbake for materialkostnaden, men med tanke på mengden arbeid var det virkelig ikke verdt bryet. Heretter blir det å bygge på en mer konvensjonell måte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.