1.915 lest ·
4 svar
2k lest
4 svar
Lime to eller tre lag gips på puss/betong for lydreduksjon?
Jeg bor i en borettslag som er lytt. Huset er bygd på begynnelsen av 1950-tallet og veggene består av murstein + betong/puss. Jeg har spesielt problemer med at lyd lekker inn i stuen fra en av naboene. Jeg har ikke problemer med basslyd, men det virker å være høyere frekvenser. For eksempel høres lyden fra naboens TV ganske godt (jeg kan høre hva som sies på TV-en hvis jeg fokuserer). Tale og hostelyder høres også godt. Litt interessant i denne sammenheng er at det holder at jeg selv har TV-en på lav/normal volum for at lyden fra naboens TV mer eller mindre skal bli borte.
Nå til forutsetningene. Dessverre er det bare mulighet for å bygge ut den veggen det gjelder med cirka 5 cm på grunn av døråpningen mot gangen. Så å bygge en frittstående vegg som er 5 cm inkludert dobbelt gips føles trangt. Derfor vurderer jeg nå om det kunne være mulig å redusere lekkasjen av de frekvensene jeg har problemer med ved å lime to eller tre lag gips direkte på den eksisterende veggen (hvor gipslagene er forskjøvet i forhold til hverandre)?
Noen som har en mening om dette?
Takk på forhånd
Nå til forutsetningene. Dessverre er det bare mulighet for å bygge ut den veggen det gjelder med cirka 5 cm på grunn av døråpningen mot gangen. Så å bygge en frittstående vegg som er 5 cm inkludert dobbelt gips føles trangt. Derfor vurderer jeg nå om det kunne være mulig å redusere lekkasjen av de frekvensene jeg har problemer med ved å lime to eller tre lag gips direkte på den eksisterende veggen (hvor gipslagene er forskjøvet i forhold til hverandre)?
Noen som har en mening om dette?
Takk på forhånd
Men om du har 5 cm så kan du sette 20 mm tykke ribber og skru dobbeltgips i dem. Blir 46 mm totalt. Mellom ribbene setter du Biltemas lyddempingsfilt. Bør gi effekt, men viktig at du tetter alle sprekker.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Jeg synes du skal begynne å lete etter hull og sprekker, en murvegg bør være såpass tung at det ikke skal være lytt.
Protte
Protte
Klikk her for å svare