Jeg bor i en borettslag som er lytt. Huset er bygd på begynnelsen av 1950-tallet og veggene består av murstein + betong/puss. Jeg har spesielt problemer med at lyd lekker inn i stuen fra en av naboene. Jeg har ikke problemer med basslyd, men det virker å være høyere frekvenser. For eksempel høres lyden fra naboens TV ganske godt (jeg kan høre hva som sies på TV-en hvis jeg fokuserer). Tale og hostelyder høres også godt. Litt interessant i denne sammenheng er at det holder at jeg selv har TV-en på lav/normal volum for at lyden fra naboens TV mer eller mindre skal bli borte.

Nå til forutsetningene. Dessverre er det bare mulighet for å bygge ut den veggen det gjelder med cirka 5 cm på grunn av døråpningen mot gangen. Så å bygge en frittstående vegg som er 5 cm inkludert dobbelt gips føles trangt. Derfor vurderer jeg nå om det kunne være mulig å redusere lekkasjen av de frekvensene jeg har problemer med ved å lime to eller tre lag gips direkte på den eksisterende veggen (hvor gipslagene er forskjøvet i forhold til hverandre)?

Noen som har en mening om dette?

Takk på forhånd

J
Tvilsomt om det hjelper, noe gjør det vel, hva finnes på veggen for øvrig, kanskje en lydabsorbent av noe slag, de er for at ikke naboen skal høre deg men fungerer nok andre veien også.

Men om du har 5 cm så kan du sette 20 mm tykke ribber og skru dobbeltgips i dem. Blir 46 mm totalt. Mellom ribbene setter du Biltemas lyddempingsfilt. Bør gi effekt, men viktig at du tetter alle sprekker.

Jeg synes du skal begynne å lete etter hull og sprekker, en murvegg bør være såpass tung at det ikke skal være lytt.

Protte

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jeg synes du skal begynne å lete etter hull og sprekker, en teglvegg bør være såpass tung at det ikke skal være lytt.

Protte
Er ikke enig. Bor ved siden av en gammel dame som har TV’en på høyt sent på kveldene. Teglvegg imellom og det hjelper ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.